Znany dystrybutor IT przechytrzył wojenne zawirowania

by Leszek Sadkowski

ASBISc Enterprises Plc, dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował w 2022 r. dobre wyniki finansowe i zrealizował podwyższoną prognozę wyników finansowych, przekraczając ją na poziomie zysku netto. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, Grupa zreorganizowała swoją sprzedaż, koncentrując się na nieobjętych konfliktem, wzrostowych rynkach. Dzięki temu przychody ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły blisko 2,7 mld USD w porównaniu do 3,1 mld USD w rekordowym 2021 roku, co oznacza spadek o 13 procent. Pomimo spadku przychodów, zysk netto w tym czasie był wysoki, na zbliżonym do rekordowego w 2021 r. poziomu i wyniósł 75,9 mln USD, w porównaniu do 77,1 mln USD w 2021 r.

W czwartym kwartale 2022 roku ASBIS wypracował przychody w wysokości 780,3 mln USD, natomiast zysk netto wyniósł 28,7 mln USD, co oznacza, że był na tym samym poziomie, co w rekordowym IV kwartale 2021 r.

INNE WAŻNE WYDARZENIA 2022 ROKU:

ASBIS jest spółką będącą swego rodzaju lustrem pokazującym sytuację na branżowym rynku dlatego jej wyniki są ciekawe dla analityków. Dodajmy zatem, że w 2022 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (ponad 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (24-proc. udział).

Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w całym roku 8. miejsce z przychodami na poziomie 85,8 mln USD (wzrost o 10 procent względem analogicznego okresu ubiegłego roku).

ASBIS nie tylko zrealizował, ale też przebił na poziomie zysku netto podwyższoną 7 listopada 2022 roku prognozę finansową na 2022 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 2,6 miliarda USD a 2,8 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 70,0 milionów USD a 74,0 milionów USD. Grupa wypłaciła 1 grudnia 2022 r. akcjonariuszom zaliczkę z zysków za 2022 r. w wysokości 0,20 USD na akcję (w sumie 11.100.000 USD). Dywidenda wypłacana jest przez 7 kolejnych lat – podała spółka.

Firma zdecydowała się też na strategiczny ruch i uruchomienie nowej dywizji biznesowej związanej z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS) oraz utworzyła markę CRON Robotics. Rynek cobotów ma być wart kilkaset miliardów dolarów w ciągu najbliższych lat. Grupa rozwija też sieć salonów Apple na terenie swojej działalności – obecnie jest autoryzowanym sprzedawcą produktów Apple na 11 rynkach oraz zarządza siecią 27 salonów i planuje dalszy jej rozwój.

Ubiegły rok całkowicie zmienił obraz naszych rynków. Wojna w Ukrainie pokazała nam, jak stabilną organizacją jest ASBIS. Dokonaliśmy praktycznie niemożliwego i z sytuacji bardzo trudnej wyszliśmy wzmocnieni, z otwartą perspektywą rozwoju na kolejne lata. Przeorganizowaliśmy nasze rynki, koncentrując się na wzrostowych rynkach nieobjętych wojną, rozbudowaliśmy nasze portfolio produktów, koncentrując się na tych bardziej zyskownych segmentach, rozwijamy nowe rynki oraz uruchomiliśmy segment robotyki, który w perspektywie kilku najbliższych lat może być wart nawet kilkaset miliardów dolarów. Pomimo niższych niż w 2022 r. przychodów, nasza zyskowność pozostaje praktycznie na poziomie najlepszego w naszej ponad 30-letniej historii, 2021 roku. Jesteśmy więc bardziej niż zadowoleni z tego trudnego roku, z którego wyszliśmy w bardzo dobrej kondycji – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Wojna w Ukrainie wpłynęła na zmianę głównych rynków działania Grupy, jednak wciąż regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy zarówno w IV kwartale 2022 r., jak i w całym 2022 roku. Udział regionu krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem spadł w 2022 o 20,7 procent do 52,3 procent, podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej była praktycznie na tym samym poziomie co w 2021 roku.

Dzięki działaniom Grupy na Bliskim Wschodzie i w Afryce w 2022 roku sprzedaż w tych regionach wzrosła o 24,4 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Analiza poszczególnych krajów potwierdza, że na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie Grupa zanotowała znaczący spadek sprzedaży. Z drugiej strony, Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną, takich jak Kazachstan – obecnie największy rynek Grupy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Azerbejdżan i Gruzja.

Polska odnotowała w 2022 roku 10-proc. wzrost sprzedaży. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, telefony i serwery.

Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w 2022 r. były:

Gruzja – wzrost o 90,4 procent
Azerbejdżan – wzrost o 76,4 procent
Kazachstan – wzrost o 52,6 procent
Niemcy – wzrost o 48,5 procent
Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,2 procent
Słowacja – wzrost o 21,3 procent

W samym IV kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

Armenia – wzrost o 217,4 procent
Niemcy – wzrost o 125,4 procent
Gruzja – wzrost o 124,1 procent
Azerbejdżan – wzrost o 58,3 procent
Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 40,3 procent
Kazachstan – wzrost o 33,7 procent

Możesz również lubić