Druga edycja międzynarodowego badania WRI pokazuje, że pracownicy, którzy korzystają ze sztucznej inteligencji do wykonywania swoich obowiązków służbowych są bardziej zadowoleni z pracy niż ich koledzy, którzy tego nie robią. Z czego to wynika?
Najważniejsze informacje:
* Tylko 28 procent tzw. pracowników intelektualnych ma zdrowy stosunek do pracy, co jednak stanowi wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu do 2023 r.
* Wykorzystanie AI wśród pracowników biurowych wzrosło do 66 procent w 2024 r., w porównaniu z 38 procent w ubiegłym roku; a 68 procent pracowników korzystających ze sztucznej inteligencji twierdzi, że otwiera ona przed nimi nowe możliwości i pozwala czerpać większą przyjemność z pracy
* Co najmniej dwie trzecie pracowników intelektualnych chce pracować w środowisku dopasowanym do swoich potrzeb, a na rzecz tego są w stanie zrezygnować z części swojego wynagrodzenia (tak odpowiedziało 87% ankietowanych)
* 44 procent liderów ufa swoim kompetencjom miękkim, choć w tym zakresie kobiety są znacznie bardziej pewne swoich umiejętności niż mężczyźni
Zdrowe relacje z pracą
Firma HP opublikowała drugą edycję raportu HP Work Relationship Index (WRI), kompleksowego badania, które analizuje relacje pracowników z ich pracą.
Badanie, w którym wzięło udział 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach, pokazuje, że życie zawodowe wielu osób na świecie nie jest w najlepszej kondycji: tylko 28 procent pracowników biurowych ma zdrowe relacje z pracą (wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami).
Nowe wnioski wskazują jednak na dwa potencjalne scenariusze mogące poprawić relacje pracowników z pracą: AI i spersonalizowane doświadczenia zawodowe.
Enrique Lores, prezes i dyrektor generalny HP Inc.
Chociaż oczekiwania wobec pracy zmieniły się, to miejsca pracy, kultura firm, narzędzia i style zarządzania nie ewoluowały w taki sposób, by nadążyć za potrzebami dzisiejszych pracowników. Aby kontynuować drogę do sukcesu, firmy muszą zrezygnować z jednego, uniwersalnego podejścia. Elastyczny model pracy stał się obecnie standardem, a liderzy biznesowi powinni dostrzec, że wybór czasu, miejsca i formy pracy ma kluczowy wpływ na relacje z nią związane.
Indywidualne środowisko pracy
Warto dodać, że 64 procent pracowników biurowych uważa, że gdyby ich praca była dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i preferencji, byliby bardziej zaangażowani w rozwój swojej firmy. 69 procent sądzi, że takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby ich ogólne samopoczucie.
68 procent przyznało, że takie podejście zachęciłoby ich do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy.
Potrzeba personalizacji jest na tyle silna, że 87 procent pracowników byłoby gotowych zrezygnować z części swojego wynagrodzenia, aby uzyskać indywidualne doświadczenie zawodowe. Średnio pracownicy są gotowi zrezygnować z 14 procent swojego wynagrodzenia, a przedstawiciele pokolenia Z są skłonni oddać nawet 19 procent.
AI i nowe możliwości
* Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników intelektualnych wzrosło do 66 procent w 2024 r., w porównaniu z 38 procent w ubiegłym roku. Pracownicy korzystający z AI dostrzegają korzyści i sposób, w jaki może ona przyczynić się do poprawy ich relacji z pracą
* 73 procent pracowników uważa, że sztuczna inteligencja ułatwia im wykonywanie zadań, a niemal 7 na 10 (69%) dostosowuje sposób jej wykorzystania, aby zwiększyć swoją produktywność.
* 60 procent z nich twierdzi, że AI odgrywa kluczową rolę w poprawie ich równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
* 68 procent twierdzi, że sztuczna inteligencja otwiera przed nimi nowe możliwości, dzięki którym mogą czerpać więcej przyjemności z pracy.
* 73 procent respondentów zgadza się, że lepsze zrozumienie AI ułatwi im rozwój kariery
* Podczas gdy ponad 90 procent liderów dostrzega korzyści płynące z empatii, tylko 44 procent czuje się pewnie w zakresie swoich umiejętności interpersonalnych.
* Tylko 28 procent pracowników konsekwentnie doświadcza empatii ze strony swoich liderów, mimo że 78 procent ceni ją wysoko.
***
Tegoroczne badanie pokazuje, że kobiety są średnio o 10 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności twardych (technicznych, komputerowych, prezentacyjnych itp.) i o 13 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności interpersonalnych niż mężczyźni.