Od 2018 r. liczba zgłoszeń konsumentów na problemy z zakupioną odzieżą lub obuwiem nieustannie rośnie. Problemy konsumentów głównie dotyczą odstąpienia od umowy oraz wad towarów. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje skargi dotyczące sektora odzieżowo-obuwniczego.
Problemy lotnicze i skargi na linie to wciąż kategoria spraw, która najczęściej pojawia się w zgłoszeniach konsumentów otrzymywanych przez ECK. Ale kolejną grupę stanowią właśnie skargi na zakup odzieży i obuwia. Corocznie ECK odnotowuje ich znaczący wzrost.
Dane za lata 2018-2022
Oto zgłoszenia jakie Centrum otrzymało na problemy z zakupioną odzieżą lub obuwiem w okresie od 1 stycznia do 21 października w ostatnich latach:
320 zgłoszeń – 2018 r.
460 zgłoszeń – 2019 r.
550 zgłoszeń – 2020 r.
742 zgłoszenia – 2021 r.
843 zgłoszenia – 2022 r.
Podobnie, jak w latach ubiegłych większość spraw dotyczyła zakupów internetowych (w 2022 r. to 93 procent otrzymanych zgłoszeń).
Poza pandemią, która ograniczyła ruch, a tym samym zmusiła konsumentów do korzystania z Internetu na wzrost zgłoszeń wpłynęły nowe formy zakupów internetowych np. aplikacje, czy zautomatyzowane zwroty towarów – wskazuje Koordynator ECK Karol Muż.
Najczęstsze zgłaszane problemy w latach 2021-2022 dotyczyły:
* Odstąpienia od umowy (odmowa zwrotu pieniędzy, zagubienia przesyłek zwrotnych).
* Wadliwych produktów (brak odpowiedzi ze strony sprzedawcy).
* Braku dostawy towaru.
* Wysyłki innego produktu niż zamówiony (np. inny skład, nieoryginalny towar).
Dodajmy, że polscy konsumenci w 2022 r. najczęściej skarżyli się na sprzedawców odzieży i obuwia z:
* Niemiec – 25 procent zgłoszeń
* Cypru – 14 procent zgłoszeń
* Wielkiej Brytanii – 14 procent zgłoszeń
Wielu konsumentów skarży się też na konieczność odesłania towaru do Azji. Bywa i tak, że konsumenci kupują odzież w sklepie brytyjskim, a po otrzymaniu zakupu okazuje się, że rzecz nie przypomina tej ze zdjęcia. Sprzedawca prosi o odesłanie towaru do Chin, tyle, że ten koszt często przewyższa cenę kupionego produktu.
Jak uniknąć reklamacji?
UOKIK doradza jak dowiedzieć się i zweryfikować, czy sklep jest wiarygodny. Można to sprawdzić w kilku prostych krokach na: https://konsument.gov.pl/wiarygodnosc-e-sklepu/
* Przed zakupem – zapoznaj się koniecznie z regulaminem. Sprawdź, z kim zawierasz umowę! Sformułowanie typu „Jesteś importerem” oraz długi termin realizacji mogą świadczyć, że towar pochodzi z Azji
* Odstępując od umowy rób to zgodnie z regulaminem sklepu
* Pamiętaj o wyjątkach. Nie każdy towar możesz zwrócić. Przykładowo: kupujesz bluzę, na której sprzedawca nadrukował przesłane przez Ciebie zdjęcie – od tego zakupu nie możesz odstąpić
* Pakując rzeczy do zwrotu – udokumentuj to! Nie jest to obowiązkowe – nagranie może być jednak dowodem, jeżeli paczka dotrze do sprzedawcy pusta
* Zachowaj potwierdzenie nadania przesyłki
* Reklamację wyślij pisemnie. Sprawdź jak ją napisać na: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/
* Udokumentuj moment otwarcia przesyłki – nie jest to obowiązkowe. Nagranie może posłużyć jako dowód, jeżeli otrzymasz inny produkt (np. o niższej wartości).
Bezpłatna pomoc dla konsumentów
Urząd podaje też, by w przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, korzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju zamieszkania.