Inflacja kładzie się cieniem na planach finansowych Polaków. Widać to także w wynikach badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji”. 40 proc. respondentów stwierdziło, że nie zamierza tej jesieni ponosić większych wydatków. Ci, którzy jednak planują przeznaczyć więcej pieniędzy na jakiś cel najczęściej wskazują remont domu lub mieszkania (24 proc.) albo wyjazd na urlop (14 proc.).
Większych jesiennych wydatków nie planują zarówno kobiety, jak i mężczyźni (w obu grupach po ok. 40 proc. wskazań). Rezygnację z nich deklarują zwłaszcza emeryci (50 proc.) co bankowców nie zaskakuje, biorąc pod uwagę ile wynoszą przeciętne świadczenia oraz postępujący wzrost cen. Tuż za nimi są 40-49 latkowie (45 proc.). Wstrzymywać się od większych zakupów w nowej porze roku będą najczęściej respondenci ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców, takich jak Kielce czy Rzeszów (55 proc.) oraz metropolii jak Warszawa, Wrocław i Kraków (45 proc.). Dużych wydatków nie planują też zarabiający do 1 999 zł netto (59 proc.).
Na remont lub urlop
Inflacja i związana z nią niepewność sprawiają, że wiele osób rezygnuje z większych zakupów tej jesieni – komentuje Renata Wrzaskowska, Ekspert ds. Projektów Marketingowych z Santander Consumer Banku. – Ci, którzy chcą wydać więcej ograniczają się natomiast do remontu domu lub mieszkania czy wyjazdu urlopowego. Odnowienie swojego M planuje 29 proc. ankietowanych w grupie 30-39 latków i 30 proc. zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę. Za to na późny urlop wybierze się co piąty respondent przed czterdziestym rokiem życia i 24 proc. badanych z dochodami od 7 000 zł w górę.
Polacy jesienią wyraźnie zamierzają ograniczać się do – z ich punktu widzenia – niezbędnych wydatków. Co jedenasty ankietowany przeznaczy więcej pieniędzy na zakup lub naprawę samochodu i odświeżenie swojej szafy (w obu przypadkach po ok. 9 proc). Tylko 5 proc. zamierza zainwestować w sprzęt elektroniczny, a 4 proc. w wymianę mebli.
Produkty bankowe
Santander Consumer Bank zapytał również Polaków o to w jakim większym, jesienny wydatku mogłyby im pomóc produkty bankowe. Co trzeci ankietowany stwierdził, że chętnie skorzystałby z kredytu gotówkowego, ratalnego bądź w karcie kredytowej i przeznaczył go na pokrycie remontu domu lub mieszkania (32 proc.). 11 proc. sfinansowałoby w ten sposób zakup albo naprawę samochodu, a 7 proc. nowy sprzęt AGD czy RTV.
Wysoka inflacja i niepewność jutra sprawiają, że na znaczeniu zyskują produkty bankowe, które ułatwiają zarządzanie domowym budżetem – komentuje Magdalena Mazurek, Marketing Menadżer z Santander Consumer Banku. – W naszym badaniu na rzecz poradnika „Zarządzanie własnymi finansami” 30 proc. badanych odpowiedziało, że od finansowania z banku oczekują przede wszystkim możliwości spłaty zobowiązania w stałych, równych kwotach.