Z cyfrową higieną na bakier. Wielki problem z techno-nadmiarem

by Leszek Sadkowski

To już fakt – higiena cyfrowa Polaków wymaga poprawy. Dotyczy to zwłaszcza młodych dorosłych w wieku od 18 do 24 lat – 1/5 z nich używa telefonu przez ponad 6 godzin dziennie. Zazwyczaj nawet nie zdają sobie z tego sprawy, ponieważ 78 procent Polaków nie kontroluje tego, ile czasu spędza przed ekranem smartfonu.

Zwykle sięgamy po telefon zwabieni dźwiękiem powiadomienia i piszemy na komunikatorze lub przeglądamy social media. Prawie połowa z nas robi to w każdej wolnej chwili, a 1/4 także podczas zajęć w pracy czy na uczelni – wynika z badania Huawei CBG Polska.

Mobilna rewolucja i jej ofiary

O cyfrową higienę nie dbamy również wcześnie rano i przed zaśnięciem. A takie nawyki mogą w prostej linii prowadzić do przebodźcowania, ponieważ żyjemy w świecie pełnym informacji, które nieustannie odbieramy. Prowadzi to do stresu informacyjnego, który obniża nasze funkcjonowanie i pogarsza zdrowie.

Mobilna rewolucja ostatnich dwóch dziesięcioleci sprawiła, że sięgając do kieszeni, możemy mieć kontakt z treściami z niezliczonej liczby źródeł z całego świata. Co za tym idzie, równie nieskończona jest liczba powiadomień wysyłanych przez rozmaite aplikacje, serwisy informacyjne czy social media. Do tego dochodzą otaczające nas, znane wcześniej, media tradycyjne i reklamy.

Okazuje się, że 15 procent Polaków używa smartfona przez mniej niż godzinę dziennie i głównie są to osoby powyżej 50 roku życia, a 46 procent z nas spędza z telefonem od 1 do 3 godzin. Od 3 do 6 godzin 22 procent ankietowanych, a powyżej 6 godzin 8 procent. Najmocniej przywiązani do swojego smartfona są najmłodsi użytkownicy, w wieku 18-24 lat, spośród których 43 procent korzysta z niego od 3 do 6 godzin na dobę, a 20 procent powyżej tej granicy – wynika z badania.

Na komunikatorze i w social mediach

Zazwyczaj używamy komunikatorów. Potwierdzają liczby – z najpopularniejszego wśród badanych Messengera korzysta 4 na 5 z nas (82 procent), z Whatsappa ponad połowa (56 procent), a ze Skype’a 1/3 dorosłych w Polsce. 47 procent badanych używa komunikatorów w każdej wolnej chwili. I znów najmocniej dotyczy to najmłodszej grupy ankietowanych – 68 procent.

Co czwarty z nas na bieżąco sprawdza komunikatory także w pracy – niezależnie od tego, czy jest to podczas przerwy, czy w trakcie służbowych zajęć. Niespełna połowa z nas komunikuje się ze znajomymi po powrocie do domu (45 procent), a w drodze do pracy 15 procent. Chociaż niezalecane jest sięganie po smartfon przed snem i od razu po przebudzeniu, robi tak odpowiednio 25 procent i 18 procent. Powszechne jest też zajmowanie się swoim telefonem podczas wyjść z innymi, co przyznało 28 procent ankietowanych.

Również bardzo często korzystamy z social mediów. Najchętniej używamy ich po powrocie do domu (64 procent). Dominuje wideo na YouTubie (61 procent spośród korzystających w domu) i przeglądanie Facebooka (53 procent) oraz Instagrama (33 procent). Na drugim i trzecim miejscu plasują się wskazania, że scrollujemy social media w każdej wolnej chwili (49 procent) oraz przed snem (46 procent).

Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska

Jak dbać o cyfrową higienę?

Na ograniczenie bodźców informacyjnych pozwala zarządzanie “wyskakującymi co rusz” powiadomieniami. Na stałe niechciane powiadomienia ma wyłączone 46 procent z nas, a 34 procent włącza tymczasowo tryb nie przeszkadzać, kiedy potrzebuje spokoju, ograniczając je do zera.

Szerokiego strumienia różnych sygnałów z powiadomień nie próbuje zmniejszać 1 na 4 użytkowników (26 procent). Producenci sprzętu mobilnego oferują użytkownikom funkcje mające na celu dbanie o ich dobrostan w używaniu sieci i urządzenia. Większość polskich właścicieli smartfonów – 78 procent – z nich nie korzysta.

Stres informacyjny prowadzi do zaburzeń snu, obniżonego nastroju czy problemów z koncentracją, a doświadcza tego 61 procent z nas. Niestety 3/4 Polaków nie kontroluje, ile czasu spędza przed ekranem smartfonu, a 1/4 nie ogranicza dopływu powiadomień jedynie do niezbędnego minimum. Dlatego chcemy mocniej uświadamiać użytkowników na temat możliwych zagrożeń wynikających z niezachowywania higieny cyfrowej i pokazywać im, w jaki sposób skuteczniej o nią dbać – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.

Możesz również lubić