Czy ktoś pamięta jeszcze film „Tulipan”, czyli historię uwodziciela i oszusta matrymonialnego, który rozkochiwał w sobie kobiety? Dzisiaj mamy takich „Tulipanów” całe rzesze – amerykański żołnierz, niemiecka policjantka, samotny wdowiec poszukujący szczęśliwej miłości. W rzeczywistości są to niebezpieczni oszuści, którzy używają socjotechnik po to, by wzbudzić zaufanie swojej potencjalnej ofiary, rozkochać ją w sobie tylko po to, żeby później ją okraść – przypomina Katarzyna Skrzynecka w ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
Przestępcy bezwzględnie wykorzystują różne socjotechniki, żeby „upolować” ofiarę w internecie. Manipulują, wzbudzają zaufanie. Ich celem są wasze pieniądze.
Warto obejrzeć poniższy film, by przekonać się, jak wyglądają metody cyberoszustów:
https://youtu.be/LBMRIiAbq1o?si=pNJQ45MtlZyyqHEF
Apele bankowców
Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki wraz z Policją apelują:
* Gdy ktoś prosi Cię w mediach społecznościowych albo sms-em o pomoc i przelanie pieniędzy – to może być oszustwo
* Weryfikuj rozmówcę – zadzwoń do niego
* Nie podawaj dostępu do swojego konta bankowego
* Nie działaj pod wpływem emocji
Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.
***
Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” jest wspólną inicjatywą Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa i banków. Celem kampanii jest edukacja wszystkich użytkowników Internetu w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed nimi. Twarzami tegorocznej edycji są Daria Widawska i Jerzy Kryszak.