Decyzja o zakupie samochodu wymaga rozważenia różnych aspektów. Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Za kółkiem chińskiego auta” blisko dwie trzecie Polaków (65 proc.) kieruje się w tym przypadku przede wszystkim ceną. Obecnie na polskim rynku istnieje szeroki wybór marek, które cieszą się różną renomą. Samochody z Chin wchodzą na rynki europejskie i dopiero budują swoją pozycję oraz opinie wśród klientów. Mimo to, 14 proc. Polaków twierdzi, że są one wysokiej lub bardzo wysokiej jakości. Większy odsetek (34 proc.) określa je jako auta średniej jakości.
Zakup auta to decyzja, która wiąże się z zobowiązaniem finansowym nie tylko w momencie finalizacji transakcji, ale także przez wiele lat użytkowania. To poważny wydatek, który często powiązany jest z koniecznością wydania oszczędności lub zaciągnięciem kredytu.
Poza ceną zakupu, właściciele muszą liczyć się dodatkowo z regularnymi kosztami związanymi z ubezpieczeniem, paliwem czy naprawami. Wybór pojazdu ma więc wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale też budżet domowy.
Cena najważniejszym kryterium
Konsumenci podczas wyboru samochodu, który będzie spełniał ich oczekiwania kierują się różnorodnymi względami. Z raportu Santander Consumer Multirent wynika, że dla Polaków, niezależnie od ich wieku czy zarobków, najważniejszym kryterium jest cena.
Dodatkowo 4 na 10 ankietowanych (43 proc.) deklaruje, że przed wymianą auta zwraca uwagę na koszty eksploatacji oraz spalanie. Jest to najistotniejsze dla czterdziestolatków (50 proc.) oraz osób 60+ (49 proc.). Z kolei najmniejszą wagę przykładają do tego osoby między 18 a 29 rokiem życia (30 proc.).
Warto zauważyć, że ten aspekt jest ważniejszy niż czynniki techniczne, takie jak rodzaj silnika, moc, wielkość, które wskazuje 31 proc. polskich kierowców. Następną kluczową kwestią jest bezpieczeństwo pojazdu, uważa tak 36 proc. respondentów.
Większą uwagę przywiązują do tego kobiety (40 proc.) niż mężczyźni (31 proc.). Dla porównywalnego odsetka (35 proc.) polskich kierowców istotna jest również marka samochodu, co może wynikać z przekonania, że konkretne firmy mają lepszą ofertę czy wiążą się z większym prestiżem.
Piotr Półtorzycki, Santander Consumer Multirent:
Jak wskazuje nasze badanie, Polacy kierują się bardzo różnymi kryteriami przy zakupie samochodu. Okazuje się, że jednym z mniej istotnych czynników jest wygląd pojazdu, tym aspektem podczas zakupu kieruje się tylko ponad jedna piąta z nich.
Kwestia wizualna jest wiodąca dla osób z najmłodszej grupy wiekowej między 18 a 29 rokiem życia (35 proc.), a najmniej ważna dla osób 60+ (14 proc.). W dalszej kolejności kierowcy wymieniają jakość wykonania (16 proc.), komfort wnętrza (15 proc.) i ekologiczność samochodu (13 proc.).
Na ostatnich miejscach wspominają o dostępności części zamiennych (10 proc.), a także pochodzeniu pojazdu (8 proc.).
Ulubione marki Polaków
Kraj produkcji samochodu jest ważny dla niektórych osób, ponieważ kojarzy się z określoną jakością, niezawodnością i prestiżem. Kierowcy mają tendencję do ufania markom z krajów o długiej tradycji motoryzacyjnej, takich jak Niemcy, Japonia czy USA, których pojazdy cieszą się renomą solidnych i innowacyjnych.
W rezultacie państwo pochodzenia może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe i lojalność klientów. Mimo, że tylko co dwunasty Polak kieruje się krajem produkcji podczas zakupu auta, to kierowcy mają wyraźne preferencje dotyczące wyboru marki z określonych państw.
Niemal połowa (43 proc.) respondentów odpowiedziała, że gdyby miała kupować samochód, to preferowałaby model europejski. Najważniejsze jest to dla dwudziestolatków (56 proc.), a odsetek ten spada wraz z wiekiem badanych i w grupie seniorów wynosi tylko 29 proc.
W następnej kolejności 26 proc. ankietowanych stwierdziło, że wybrałoby auto z Japonii. Głównymi zwolennikami samochodów z tego państwa są seniorzy (36 proc.). Pojazdy innego pochodzenia są wybierane przez polskich kierowców znacznie rzadziej, 6 proc. wskazuje marki koreańskie, 5 proc. marki amerykańskie, a 1 proc. marki chińskie.
Percepcja aut chińskich
Chińskie marki pojazdów zaczynają coraz śmielej wchodzić na polski rynek. Jednak, jest to dopiero początkowa faza rozwoju, a świadomość konsumentów w tym temacie dopiero się buduje. W związku z tym producenci z tego kraju budują swoją renomę na rynku europejskim.
Samochody te cechują się niższą ceną oraz dealerzy próbują przekonać klientów nowymi technologiami. Jednak stereotypowe spojrzenie na produkty z Azji, wpływa także na ocenę jakości pojazdów z tego regionu. Wraz z nowymi modelami, które pojawiają się w Polsce percepcja ta stopniowo ulega zmianie.
I obecnie już 14 proc. polskich kierowców uważa, że auta chińskie mają dobry lub bardzo dobry poziom wykonania. Dodatkowo ponad jedna trzecia (34 proc.) uważa, że samochody z tego państwa są średniej jakości. Z kolei podobny odsetek (33 proc.) nie odkrył jeszcze potencjału tkwiącego w tych pojazdach i sądzi, że ich jakość jest raczej lub bardzo niska.
Niewielką świadomość w temacie chińskich aut potwierdza fakt, że jednej piątej respondentów (20 proc.) trudno stwierdzić, jakiej klasy są takie samochody.
***
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.