W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku Dacia sprzedała łącznie 493 511 samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 16,7 procent więcej w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. W trzecim kwartale sprzedano 148 124 samochody. Oznacza to wzrost o 2,4 procent w stosunku do trzeciego kwartału 2022 roku, który był dla marki najlepszym okresem pod względem udziałów rynkowych.
Cztery flagowe modele marki poprawiły swoje wyniki w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy: Spring o 40,6 procent, Sandero o 18,3 procent, Duster o 4,1 procent i Jogger o 76,1 procent. Dzięki temu udział Dacii w rynku w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy 2023 roku utrzymał się na stabilnym poziomie, pomimo coraz trudniejszej sytuacji w segmencie klientów indywidualnych
Drugie miejsce w Europie
Marka zajmuje drugie miejsce w Europie w tak ważnej dla niej sprzedaży samochodów do klientów indywidualnych z udziałem 8,4 procent w rynku. To o 0,8 punktu więcej w porównaniu z 2022 rokiem.
Dacia Sandero sprzedała się w liczbie 199 516 sztuk, czyli o 18,3 procent więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Sandero utrzymało pozycję, którą zajmuje od 2017 roku, samochodu najczęściej kupowanego przez klientów indywidualnych w Europie.
Duster, Jogger i Spring
Sprzedaż Dustera (154 460 sztuk) wzrosła o 4,1 procent w porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami 2022 roku. Model plasuje się niezmiennie w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się SUV-ów w Europie na rynku klientów indywidualnych.
Dacia Jogger odnotowała wzrost o 76,1 procent z 70 932 sprzedanymi samochodami w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy 2023 roku. Zapewnia to jej pierwsze miejsce w segmencie C (bez SUV-ów) w sprzedaży dla klientów indywidualnych*.
Spring ze sprzedażą 44 262 szt. odnotował wzrost o 40,6 procent w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Model stale plasuje się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie na rynku klientów indywidualnych.
Mocna pozycja we Francji
Sprzedaż Dacii na rynku samochodów osobowych w Europie wzrosła o 19,6 procent przy średnim wzroście rynkowym 16,9 procent. Udział marki w tym rynku wyniósł 4,4 procent, co daje wzrost o 0,1 punktu w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, i to pomimo niekorzystnego miksu i spadającego udziału tego segmentu.
Dacia utrzymuje się na podium sprzedaży w swoim tradycyjnym sektorze klientów indywidualnych, z udziałem 8,4 procent w tym segmencie.
We Francji, która jest największym rynkiem zbytu Dacii, w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zarejestrowano 118 495 nowych samochodów osobowych i dostawczych marki, co daje wzrost o 23,2 procent w stosunku do poprzedniego roku. Udział Dacii w rynku samochodów osobowych wzrósł o 0,5 punktu do 9,1 procent. Marka umocniła zajmowaną trzecią pozycję na francuskim rynku samochodów osobowych.
W segmencie klientów indywidualnych Dacia jest liderem we Francji.
Dacia we Włoszech i w Niemczech
We Włoszech Dacia sprzedała w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy 2023 roku 66 160 samochodów osobowych i dostawczych, co daje wzrost o 29,3 procent. Udział marki w rynku samochodów osobowych wzrósł o 0,3 punktu.
W segmencie klientów indywidualnych Dacia utrzymała pierwsze miejsce we Włoszech z udziałem 9,3 procent i uplasowała dwa modele w pierwszej trójce: Sandero na drugim miejscu i Dustera na trzecim miejscu.
W Niemczech łączna sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych marki wyniosła 51 703 sztuki. To o 25,2 procent więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku. Udział marki w rynku samochodów osobowych wzrósł o 0,2 punktu.
Dacia zajęła czwarte miejsce w segmencie klientów indywidualnych, a trzy modele marki znalazły się w pierwszej piętnastce samochodów. Dacia Sandero jest trzecim modelem najlepiej sprzedającym się na rynku klientów indywidualnych, a Duster trzecim najlepiej sprzedającym się SUV-em (także w segmencie klientów indywidualnych).
Na rynku polskim
W Polsce Dacia sprzedała w okresie styczeń-wrzesień 13 305 samochodów osobowych, co daje marce 3,8 procent udziału w rynku. Największą popularnością cieszył się Duster z 6 896 zarejestrowanych samochodów, na drugim miejscu było Sandero 3 919 rejestracji.
We wrześniu br. Sandero znalazło się w TOP3 w segmencie B HATCH, co stanowi 10,5 procent udziału. O ponad 30 procent wzrosła sprzedaż Sandero do klientów indywidualnych. Najczęściej wybierane wersje to w ponad 50 procent przypadków – LPG, a 79 procent klientów decyduje się na Sandero Stepway w najwyższych wersjach wyposażenia.