Trendy na rynku wędlin i mięs. Tego szukamy dziś w sklepach

by Leszek Sadkowski

Polska kuchnia słynie z wędlin i mięs. Ich obecność kształtuje smakowe upodobania wielu Polaków. W 2024 roku, choć nadal cenimy sobie tradycyjne smaki, przy wyborze wędlin będziemy zwracać uwagę także na inne aspekty, takie jak: świeżość, pochodzenie produktów oraz cena. Na znaczeniu zyskają także marki własne i dania gotowe – oceniają przedstawiciele branży.

Mięso i jego przetwory są uznawane przez polskiego konsumenta za ważny element diety. Ponad połowa Polaków wykorzystuje je do komponowania posiłków, a 34 proc. spożywa każdego dnia. Pod względem konsumpcji znajdujemy się w czołówce Europy – rocznie konsumujemy średnio 73,2 kg mięsa na osobę (średnia europejska wynosi 67,9 kg).

Szukając jakości

Na rodzimych talerzach wciąż króluje mięso wieprzowe (64 proc. konsumpcji) oraz drobiowe (33 proc.). W trosce o zdrowie, autentyczność smaku oraz zapewnienie produktów dobrej jakości coraz częściej sięgamy po produkty o prostym składzie, bez konserwantów i ulepszaczy.

Wśród polskich konsumentów stałym zainteresowaniem cieszy się segment mięs świeżych, które odznaczają się naturalnym smakiem, bogactwem składników odżywczych oraz brakiem konserwantów. Bardzo ceniony jest również asortyment wędlin i produktów podrobowych. Jednocześnie, wraz ze zmieniającym się tempem życia, zauważamy rosnącą rolę produktów gotowych. Poza jakością, kluczowym kryterium decyzyjnym w tym przypadku stają się wygoda i oszczędność czasu – mówi Beata Wikarska, opiekun kategorii w sieci POLOmarket.

Polskie produkty i marki własne

Dość zauważalnie od kilku lat na polskim rynku nasiliło się zjawisko patriotyzmu konsumenckiego. Polacy – jako świadomi konsumenci – cenią sobie jakość produktów i często analizują etykiety. Blisko 15 proc. w poszukiwaniu lepszych opcji żywieniowych decyduje się na zakup wędlin i mięsa prosto od rzeźnika, wspierając w ten sposób lokalnych producentów.

Ze względu na wygodę i czas, większość kupuje jednak mięso oraz jego przetwory w dyskontach (39 proc.) i supermarketach (18 proc.). Jednym z głównych trendów kształtujących rodzimy rynek mięsny jest rozwój marek własnych. W wolumenie zakupów wędlin paczkowanych marki własne stanowią już ponad 1/3 rynku.

W czasach, gdy większość Polaków odczuwa wzrost wydatków na żywność, ceny stały się ważną determinantą decyzji zakupowych. Nie mniej istotne pozostają jednak jakość produktów i ich pochodzenie. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują oferowane przez sieci handlowe marki własne – szacują branżowi eksperci.

Możesz również lubić