Wszyscy już chyba wiemy, że technologia rozwija się w zawrotnym tempie – to dla pracodawców wyzwanie dostosowania programów szkoleniowych do zmieniających się wymagań rynku pracy. Według raportu World Economic Forum „The Future of Jobs 2023” do 2027 roku 44 procent umiejętności pracowników będzie przestarzałych. By temu zapobiec warto postawić na rozwój pięciu kluczowych umiejętności, które pozwolą zachować konkurencyjność na rynku pracy przyszłości.
Chodzi o analityczne myślenie, kreatywność, znajomość sztucznej inteligencji i pracy z dużymi zbiorami danych, przywództwo oraz ciekawość i uczenie się przez całe życie. Eksperci Personnel Service wskazują, że te umiejętności musi też kształcić system edukacji.
Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy:
Rozwój sztucznej inteligencji to rewolucja na rynku pracy, która będzie wymagała od pracowników elastyczności i dostosowania swoich umiejętności do tego, jakie kompetencje będą niezbędne w przyszłości. Złożoność tego co nas czeka jest ogromna, ale to nie znaczy, że człowiek nie będzie potrzebny, wręcz przeciwnie.
Aktualne wykorzystanie AI pokazuje, że cały czas niezbędna jest weryfikacja. Sztuczna inteligencja jest świetnym wsparciem i dlatego należy doskonalić swoje umiejętności współpracy z nią, podobnie jak szereg innych kompetencji, które okażą się kluczowe.
Na szczęście jak wynika z naszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Polacy chcą zdobywać nowe umiejętności. Deklaruje to 55 procent osób.
TOP1 Myślenie analityczne
Ranking umiejętności przydatnych w zawodach przyszłości otwiera myślenie analityczne. 74 procent ekspertów w raporcie World Economic Forum przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat zapotrzebowanie na tę umiejętność będzie rosło.
Jest ona jedną z umiejętności najmniej dotkniętych automatyzacją, ponieważ wymaga zdolności do interpretacji danych, rozwiązywania złożonych problemów i podejmowania świadomych decyzji na podstawie analizy informacji. W erze dużych zbiorów danych, AI może być wsparciem, ale to pracownik potrafi przełożyć dane i analizy na wartościowe wnioski i strategie biznesowe.
Ponadto, myślenie analityczne wspiera innowacyjność, umożliwiając identyfikację nowych możliwości i optymalizację procesów. Dzięki tym cechom, pracownicy z rozwiniętymi umiejętnościami analitycznymi będą ważnym zasobem na przyszłym rynku pracy.
TOP2 Kreatywność
Na drugim miejscu uplasowała się kreatywność. Oczekuje się, że popyt na tę umiejętność szczególnie w kontekście rozwiązywania problemów będzie rósł jeszcze szybciej – 75 procent firm twierdzi, że kreatywne myślenie zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat.
Pracownicy, którzy potrafią generować nowe pomysły, przewidywać przyszłe trendy oraz wprowadzać unikalne rozwiązania, są niezwykle ważni dla swoich pracodawców. W dobie postępującej automatyzacji, kreatywność pozwala wyróżnić się na tle algorytmów, które na razie mają swoje ograniczenia.
Ponadto, wspiera ona współpracę i komunikację w zespołach, co jest niezbędne dla skutecznego wprowadzania innowacji.
TOP3 Sztuczna inteligencja i duże zbiory danych
Podium zamyka sztuczna inteligencja i praca z dużymi zbiorami danych. Ankietowane firmy na całym świecie twierdzą, że w najbliższej przyszłości 9 procent ich szkoleń będzie koncentrować się na rozwijaniu tych umiejętności.
Wiele przedsiębiorstw postrzega te technologie jako strategiczny priorytet. Generatywna sztuczna inteligencja może potencjalnie zastąpić niektóre miejsca pracy, jednak równoczesny nacisk na szkolenie pracowników w zakresie wykorzystania jej i analizy danych wskazuje na możliwości tworzenia nowych ról. Będą one wykorzystywać potencjał tych technologii do osiągania celów biznesowych.
Pracownicy zdolni do efektywnego zarządzania i interpretacji dużych zbiorów danych oraz implementacji rozwiązań sztucznej inteligencji, przyczyniają się do innowacji i przewagi konkurencyjnej firm.
TOP4 Przywództwo
Inną cenną umiejętnością przyszłości będzie przywództwo, które jest najwyżej oceniane z cech interpersonalnych na liście. Oczekuje się, że 4 na 10 firm uwzględni w swoich strategiach rozwój kompetencji przywódczych, bo liderzy potrafiący inspirować, motywować i kierować swoimi zespołami, będą mieli istotny wpływ na realizację celów organizacji.
Umiejętność zarządzania konfliktami, podejmowania trudnych decyzji oraz budowania zaangażowania pracowników jest coraz bardziej ceniona. W dobie zdalnej pracy i globalizacji, liderzy muszą umieć skutecznie komunikować się i zarządzać zespołami rozproszonymi geograficznie. W związku z tym, inwestowanie w umiejętności przywódcze pracowników staje się strategicznym priorytetem dla wielu przedsiębiorstw.
TOP5 Ciekawość i uczenie się przez całe życie
Ciekawość i uczenie się przez całe życie reprezentuje zdolność pracowników do przystosowania się do zmian, co jest kluczowe w obliczu szybkiego rozwoju technologii. Pracownicy, którzy są otwarci na naukę i nieustannie poszukują nowych informacji oraz doświadczeń, lepiej radzą sobie z dynamicznymi zmianami na rynku pracy.
Ciekawość napędza innowacyjność oraz kreatywność, pozwalając na ciągłe doskonalenie zawodowe a także osobiste. Ponadto, umiejętność uczenia się przez całe życie umożliwia pracownikom szybkie nabywanie nowych kompetencji, które są niezbędne w zmieniającym się środowisku pracy.
Firmy, które wspierają kulturę ciągłego uczenia się, zyskują elastycznych i adaptacyjnych pracowników, którzy są w stanie sprostać przyszłym wyzwaniom i przyczynić się do długoterminowego sukcesu organizacji.
***
Rola edukacji w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie jest nie do przecenienia. Aby sprostać wyzwaniom przyszłości, rozwijanie kluczowych umiejętności musi zaczynać się już na etapie szkolnym. Analityczne i kreatywne myślenie, znajomość AI czy zdolność do ciągłego uczenia się powinny być integralną częścią programu nauczania. Szkolenie pracowników jest ważne, ale równie istotne jest, aby kształtowanie tych kompetencji zaczęło się jak najwcześniej. Edukacja od najmłodszych lat jest fundamentem, na którym opiera się przyszły sukces zarówno pracowników, jak i całych organizacji. A na razie szkoła w Polsce nie kształci tych umiejętności w wystarczającym zakresie – podsumowuje Krzysztof Inglot.