Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają. Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność, jest spoofing telefoniczny, czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki.
Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy więc o tym, że na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.
Tak działają oszuści
Jak wygląda działanie przestępców? Do klienta banku zadzwonił ktoś, kto podał się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Poinformował go, że bank zatrzymał podejrzany przelew w kwocie 500 zł z jego rachunku.
Osoba podająca się za pracownika banku zapytała, czy to on realizował przelew. Klient zaprzeczył, więc rozmówca poinformował, że ktoś przejął dostęp do jego konta. Dalej fałszywy pracownik zapytał, czy ofiara ma konta w innych bankach.
A ponieważ klient poinformował, że rzeczywiście ma inne konta to oszust wyjaśnił, że jego środki są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne. Podobną sytuację przedstawia poniższy film:
https://youtu.be/bhanEzROc5I
PAMIĘTAJ!
* Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego
* Jeśli już zostaliśmy oszukani, powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu
* Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.
***
W kolejnych odsłonach pokażemy, że należy uważać na próby wyłudzenia kodów do wpłat wysyłanych z mediów społecznościowych, podejrzane wiadomości w komunikatorach i osoby podszywające się pod bliskich – to może być próba wyłudzenia pieniędzy.