Przedstawiciele jednoosobowych, mikro i małych firm w Polsce, stoją obecnie przed decyzjami dotyczącymi finansów i rozwoju. Inflacja, decyzje Rady Polityki Pieniężnej czy sytuacja geopolityczna bezpośrednio wpływają na kondycję najmniejszych podmiotów gospodarczych oraz ich zdolność prowadzenia biznesu. W tych okolicznościach, również wybór formy finansowania samochodu służbowego jest jednym z ważniejszych dla najmniejszych przedsiębiorców. Na czym im najbardziej zależy jeśli chodzi o auta firmowe i co wpływa na ich decyzje odnośnie wyboru pojazdu?
Według badania IBRiS głównymi aspektami branymi pod uwagę przy wyborze auta służbowego są cena (44 procent), koszty eksploatacji (37 procent) oraz niezawodność (36 procent). I to nikogo raczej nie dziwi.
Wybierane klasy samochodów
Najczęściej wybieraną klasą samochodów służbowych jest auto dostawcze (27 procent), duży SUV (20 procent) i segment D (19 procent). Najmniej badanych zdecydowałby się na auto sportowe (4 procent) lub terenowe (5 procent).
Według badania przeprowadzonego przez IBRiS wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że coraz częściej są oni otwarci na inne formy umożliwiające finansowanie samochodu służbowego niż klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę. Świadomość oferty wynajmu długoterminowego wzrosła o 7 procent w porównaniu do poprzedniego badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 roku.
Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców – z 17 do 23 procent zwiększyła się liczba respondentów, którzy zdecydowaliby się na taką formę finansowania.
Kluczowe kwestie finansowe
Najnowsze badanie wykazało, że przy wyborze samochodu służbowego, najmniejsi przedsiębiorcy częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią (koszty eksploatacji i spalanie) niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością. Do najczęściej branych pod uwagę czynników należą cena auta (44 procent), ekonomia spalania, koszty eksploatacji (37 procent) oraz niezawodność (36 procent).
Powyższe wyniki potwierdzają, że dla przedstawicieli małych biznesów, kwestie finansowe oraz funkcjonalność mają największe znaczenie. Na kolejnych miejscach znalazły się takie cechy jak wielkość samochodu (23 procent), wysokość miesięcznej raty (21 procent) oraz parametry techniczne takie jak moc silnika (19 procent).
Wynajem długoterminowy
Jak wynika z badania IBRiS, charakterystyka branży jest także mocno skorelowana z oczekiwaniami wobec samochodu służbowego – na przykład dla przedsiębiorców z branży budowlanej ważna będzie wielkość auta i pojemność bagażnika, co wskazują jako najważniejsze cechy zaraz po cenie, ekonomii spalania i kosztach eksploatacji.
W branży beauty największą wagę (poza również wskazaną priorytetowo ekonomią spalania, kosztami eksploatacji i niezawodnością), przywiązuje się na równi do ceny oraz dodatkowych udogodnień poprawiających komfort jazdy.
Świadomość oferty wynajmu długoterminowego oraz jego benefitów stale wzrasta wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce. Na tle innych form finansowania, wynajem długoterminowy wyróżnia się dużą stabilnością oraz odpornością na czynniki zewnętrzne. Rynek wynajmu długoterminowego urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 r. o 10,5 procent rok do roku i takie wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu utrzymuje się już od dłuższego czasu. To świadczy nie o jednorazowym zwiększeniu zainteresowania, ale o stałym trendzie na polskim rynku – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
W zależności od profilu
Badanie wykazało również, że preferencje dotyczące klasy i rodzaju samochodu różnią się w zależności od profilu działalności, a także wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy (10-49 pracowników) najczęściej decydują się na auta dostawcze (56 procent) oraz małe miejskie samochody (segment A lub B), który wskazało 18 procent badanych. Osoby prowadzące jednoosobowe działalności wybierają (30 procent) najczęściej segment D (limuzyny, kombi, hatchback klasy średniej) oraz duże SUVy (26 procent).
Niezależnie od preferencji i wymagań wobec samochodu służbowego, zarówno mali, mikro i jednoosobowi przedstawiciele biznesu powinni rozważyć różne formy finansowania i zdecydować się na tę, która zapewnia im bezpieczeństwo oraz stabilność w prowadzeniu firmy – oceniają eksperci.