Raport: Takiej liczby nowych obiektów handlowych nie było od lat

by Leszek Sadkowski

W ubiegłym roku odnotowano najwyższą od 9 lat aktywność inwestorów na rynku handlowym. Do użytku oddano 73 nowe obiekty, a 23 zostały rozbudowane – wynika z raportu CBRE „Poland Real Estate Market Outlook 2025”. W sumie w ciągu roku przybyło 610,2 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowaną większość nowych inwestycji stanowiły parki handlowe. Coraz więcej najemców dostrzega ich potencjał, w związku z tym oferta staje się coraz bardziej zróżnicowana. Rośnie konkurencja w sektorach odzieżowym oraz restauracji i kawiarni, a największy potencjał wzrostu mają usługi, a także branża zdrowia i urody.

Na koniec 2024 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,96 mln mkw. Przez cały rok działalność inwestycyjna była wyjątkowo intensywna i na rynek dostarczono w sumie 610,2 tys. mkw., w postaci 73 nowych nieruchomości oraz 23 rozbudów. To najwyższy poziom inwestycji od 2015 roku.

Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE:

W sumie w minionym roku na rynku handlowym zrealizowano 96 projektów inwestycyjnych. Większość dotyczyła parków handlowych. Do użytku oddano 71 takich obiektów, a 21 rozbudowano.

Pozostałe to trzy centra handlowe i jedno centrum wyprzedażowe. Parki stają się najpopularniejszym formatem wśród inwestorów, a sprzyja im m.in. krótki czas budowy.

W małych miejscowościach

Spośród parków handlowych wybudowanych w 2024 roku, niemal połowa zlokalizowana jest poza aglomeracjami, w mniejszych miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Dzięki temu mieszkający z dala od centrów dużych miast zyskują możliwość częstszych i wygodniejszych zakupów.

Poza tym parki handlowe coraz częściej powstają w bliskim sąsiedztwie konkurencji i na terenach relatywnie nasyconych powierzchnią handlową. Dlatego ich właściciele w większym stopniu koncentrują się na odpowiednim doborze i dywersyfikacji najemców oraz doświadczeniu osób zarządzających nieruchomością, by wyróżnić się na tle konkurencji.

Coraz więcej firm dostrzega potencjał parków handlowych, dlatego ich oferta staje się bardziej różnorodna. O uwagę konsumentów rywalizują przede wszystkim najemcy z sektorów takich jak odzież, restauracje i kawiarnie. W efekcie w minionym roku mieliśmy do czynienia z wysoką liczbą zarówno zamknięć, jak i otwarć lokali z tych branż w obiektach handlowych. Spory potencjał do wzrostu mają za to usługi oraz firmy zajmujące się zdrowiem i urodą – dodaje Majkowski.

Fot. pixabay

Mniej pustych obiektów

Dodajmy, że duże miasta, takie jak Warszawa, Trójmiasto czy Łódź, odnotowały w 2024 roku spory spadek pustej powierzchni handlowej w porównaniu do poprzedniego roku.

Średni wskaźnik pustostanów w polskich aglomeracjach wynosi obecnie 3,4 proc. To pokazuje, że popyt na lokale handlowe jest coraz wyższy.

Możesz również lubić