Sekrety Wrocławia. To już milionowe miasto i tygiel kulturowy

by Leszek Sadkowski

Wrocław to w powszechnej opinii miasto dobre do życia, studiowania i pracy. Potwierdza to ostatni raport Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Z czym Wrocław kojarzy się Polakom? Wśród atrakcji najwięcej głosów zyskało wrocławskie ZOO oraz krasnale. Co ciekawe to także miasto, które nie-wrocławianie wskazywali najczęściej jako miejsce, w którym chcieliby zamieszkać.

Wrocław przoduje wśród miast, do których Polacy chcieliby się przenieść. Około 30 procent respondentów bierze pod uwagę Wrocław jako potencjalne miejsce zamieszkania. Spośród tych, którzy planują w najbliższym czasie przeprowadzkę to 40 procent – przekonuje Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta.

Kultura i praca

Z badania przeprowadzonego przez IBIMS wynika, że Wrocław kojarzy się również z ofertą kulturalną, perspektywą uzyskania pracy i uczelniami wyższymi. Najbardziej rozpoznawalnymi wydarzeniami kulturalnymi jest Jarmark Bożonarodzeniowy, festiwale Jazz nad Odrą i Nowe Horyzonty oraz odbywające się regularnie na początku maja bicie rekordu Guinnesa.

Jako elementy ściągające do Wrocławia ankietowani wymieniali głównie możliwość znalezienia dobrej pracy, bezpieczeństwo i zieleń.

Wrocław przyciąga różne branże, w tym największe światowe firmy, dzięki temu, że od 20 lat promuje strategię gospodarki opartej na wiedzy. Zauważalny jest potencjał rynku pracy, a także oferta edukacyjna. Wrocław jest ważnym ośrodkiem edukacyjnym. To 106 tysięcy studentów i 30 uczelni wyższych, publicznych oraz prywatnych i to daje możliwości rozwojowe – twierdzi Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Zbudować trwały kapitał

Wrocław w czerwcu 2024 roku powołał Departament Marki Miasta. Podobne departamenty istnieją w wielu miastach świata. Stolica Dolnego Śląska była czwartym miastem w Polsce, które powołało taką jednostkę – po Rzeszowie, Warszawie i Gdańsku, która ma skupiać się przede wszystkim nad całością tego czym jest marka Wrocławia.

Te badania pomogą nam zrozumieć, jakie skojarzenia i emocje budzi słowo Wrocław. W jaki sposób na tej marce można zbudować trwały kapitał i projekty rozwojowe dla miasta. Potencjał emocjonalny, sentyment, który mamy, kiedy słyszymy o Wrocławiu sprawia, że podejmujemy poważne decyzje na temat tego, gdzie osiąść, gdzie pojechać na studia, z jakim miejscem związać swoją przyszłość – dodaje Michalski.

Warto dodać, że w mieście coraz liczniejsza jest też społeczność międzynarodowa. Przybywa np. Koreańczyków, którzy pracują w koreańskich firmach inwestujących na Dolnym Śląsku, Niemców, Francuzów nie mówiąc już o licznych przybyszach z Ukrainy czy Białorusi uciekających przed wojną i więzieniem.

Z faktycznych szacunków miejskich wynika, że miasto może zamieszkiwać dziś nawet milion mieszkańców, należących do ponad sto różnych narodowości (chodzi o niewielkie grupy przedstawicieli z różnych krajów). Pokazuje to, jak dynamiczny i otwarty jest Wrocław i cała jego aglomeracja.

Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Urzędu Miejskiego Wrocławia:

Wrocław to wspólna wizja – od czasów Bogdana Zdrojewskiego, który po 1990 roku osadził ją na fundamentach kultury i nauki, przez okres rozwoju inwestycyjnego i umiędzynaradawiania kontynuowany przez Rafała Dutkiewicza, do współczesnych nam akcentów zogniskowanych na dbałości o jakość życia mieszkańców w ich najbliższej okolicy poprzez m.in. naprawy infrastruktury miejskiej, czy inwestycje w zieleń, wymianę pieców czy transport publiczny.

Możesz również lubić