SCB: jaką kwotę chcemy wydać na „kopertę” lub weselne prezenty?

by Leszek Sadkowski

Ponad 18 proc. z nas chce przeznaczyć od 701 do 1 000 zł na tzw. „kopertę” lub prezent dla państwa młodych, a 16 proc. zamierza przekroczyć tę kwotę – wynika z tegorocznego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Nie wszyscy jednak mogą pozwolić sobie na taki wydatek. Co czwarty ankietowany odpowiedział, że obecnie byłby w stanie przeznaczyć na ten cel między 301 a 500 zł.

Polacy zostali zapytani również o to, jakie koszty związane z organizacją wesela wydają im się najbardziej obciążające. Większość wskazała salę weselną i catering (83 proc.), jednak ankietowani często wybierali także zakup alkoholu i napojów (36 proc.) czy sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.).

Ile do koperty?

Czerwiec to w Polsce środek sezonu weselnego. Santander Consumer Bank postanowił zapytać więc Polaków o to, ile planują wydać obecnie na udział w takiej uroczystości u rodziny lub przyjaciół. I jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, co czwarty ankietowany wskazał kwotę w wysokości od 301 do 500 zł (24 proc.).

W tej grupie znalazła się podobna liczba kobiet, co mężczyzn (kolejno 25 i 24 proc.). Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób (32 proc.), zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto (46 proc.) oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat (30 proc.).

W dalszej kolejności co szósty Polak (18 proc.) dałby państwu młodym w prezencie od 701 do 1000 zł. W tym gronie również przeważali panowie (25 proc. w zestawieniu z 11 proc. pań), a także 40-49 latkowie (34 proc.) i najlepiej zarabiający z dochodami od 7000 zł netto wzwyż (42 proc.) – wynika z badania.

Wydatek na tzw. talerzyk

Warto zauważyć, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę (22 proc.). Zapewne wiąże się to z tradycją, według której goście weselni starają się przekazać państwu młodym podobną sumę, którą ci wydadzą na tzw. talerzyk.

Już 16 proc. Polaków przyznaje, że mają gotowość przeznaczyć na tzw. „kopertę” lub prezent dla państwa młodych powyżej 1000 zł – komentuje Ewa Cegielska, Kierowniczka Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku. – W tej grupie badanych znalazło się najwięcej mężczyzn (22 proc. w porównaniu do 11 proc. kobiet), osób mieszkających na wsiach (19 proc. wskazań) i zarabiających od 7000 zł netto w górę (33 proc.).

Patrząc na wiek, najczęściej odpowiadali tak respondenci w przedziale 18-29 lat i ci powyżej 60 roku życia (w obu przypadkach po 22 proc.).

Na alkohol i napoje

Santander Consumer Bank zapytał Polaków również o to, które wydatki związane z organizacją wesela wydają im się najbardziej obciążające finansowo. Lwia część ankietowanych wskazała koszt sali i cateringu (83 proc.).

Na drugim miejscu znalazły się wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a na trzecim cena wynajęcia zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.). Ankietowani chętnie wskazywali również zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.), a co piąty koszt fotografa i kamerzysty (19 proc.).

***

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Możesz również lubić