Na koniec I półrocza 2023 r. powierzchnia handlowa polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,10 mln mkw. GLA. Na koniec czerwca 2023 r., po uruchomieniu 12 nowych i 6 rozbudowach obiektów, łącznie przybyło 149 tys. mkw. GLA, a w budowie jest kolejne 221 tys. mkw. GLA z terminem otwarcia w 2023 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło na koniec I półrocza 347 mkw. na 1000 mieszkańców. To dużo.
Takie dane zawiera raport PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce”, który niedawno opublikowała Rada.
Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych:
W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Kolejne 6 zostało rozbudowanych, w tym 2 galerie i 4 parki.
W efekcie powierzchnia handlowa przekroczyła 13 mln mkw. GLA. Pomimo wysokiej inflacji i spowolnionej gospodarki ustabilizowała się sytuacja centrów handlowych, na co wskazują obroty najemców i odwiedzalność rosnąca o ponad 7 procent w stosunku to analogicznego okresu 2022 r.
Większość to parki handlowe
Największymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w I półroczu 2023 r. były, ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a także parki handlowe Węglin Park w Lublinie, Park handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin.
W budowie, z terminem otwarcia na 2023 r., pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej ponad 221 tys. mkw. GLA. Większość z nich stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Nasycenie coraz bardziej równomierne
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 82 procent udział mają centra handlowe, kolejne 16 procent przypada na parki handlowe, a 2 procent na centra wyprzedażowe.
Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Obecnie ponad 54 procent powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 23 procent w miastach od 400 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 23 procent w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – czytamy w raporcie.
Transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym w pierwszym półroczu 2023 r. były zdominowane przez umowy o średniej wysokości 23 mln euro. Największą z nich był zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku, przez francuską spółkę Frey za 105 mln euro. Łącznie inwestorzy na polskie nieruchomości komercyjne wydali w tym okresie ponad 800 mln euro.