Ruszyła ogólnopolska kampania online Forum Konsumentów: „Żyj oryginalnie. Podrobione produkty. Podrobiony styl”. Akcja ma zwrócić uwagę na temat podróbek, zniechęcić do ich kupowania i zmotywować do zakupu produktów oryginalnych. Według oficjalnych danych ok. 20 procent Polaków kupuje podrobione produkty. Według Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności intelektualnej 44 procent młodych Polaków celowo kupiło podróbkę, a 19 procent świadomie uzyskało dostęp do pirackich treści.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi konsumentów na problem podrobionych produktów, zbudowanie świadomości tematu i zniechęcenie konsumentów do zakupu fałszywek i zakupu oryginalnych produktów. Sama kampania startuje w szczególnym czasie – przedświątecznych zakupów. Zdaniem ekspertów to czas, w którym tym bardziej warto dokładniej przyjrzeć się kupowanym produktom i świadomie podejmować decyzje zakupowe.
Gra o miliardy
Jak pokazują liczne badania i analizy, rynek podrobionych produktów na świecie jest bardzo duży i tracą na nim wszyscy: producenci oryginalnych produktów, budżet państwa oraz konsumenci, którzy często ponoszą duże ryzyko związane z niską jakością produktu/usługi, a nawet zagrożeniem zdrowia kupując podrobione kosmetyki lub żywność.
Według raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), handel podrobionymi i pirackimi towarami stanowi 3,3 procent globalnego handlu, a wartość importowanych, podrobionych towarów na całym świecie wynosi ok. 509 miliardów dolarów.
Z innego raportu – EUIPO 2022, wynika, że ponad połowa (52 procent) ankietowanych Europejczyków w wieku 15-24 lat twierdzi, że w ciągu ostatniego roku kupiła celowo lub przypadkowo podrobiony produkt w Internecie, a jedna trzecia (33 procent) uzyskała dostęp do treści cyfrowych z nielegalnych źródeł.
Wysokie marże
Dodajmy, że w Polsce również skala zakupu podróbek jest duża i wynosi kilkanaście procent. Najczęściej kupowane
podrobione rzeczy to: ubrania, obuwie, kosmetyki, elektronika, zabawki.
Każdy medal ma jednak dwie strony. Z jednej to oczywiście źle, bo podróbki to łamanie prawa i niższe przychody producentów. Z drugiej, cena oryginalnych produktów jest często tak wysoka, że wielu osób na nie nie stać i szukają innego rozwiązania. Takim mogłyby być niższe marże wytwórców, którzy zlecają tanią produkcję w biedniejszych krajach czerpiąc z tego ogromne zyski.