Od stycznia do grudnia 2023 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych, a od początku działania systemu wykonano ich ponad 4,5 mld wartych 614,4 mld złotych. W minionych dwunastu miesiącach najwięcej transakcji odnotowano w e-commerce – 921 mln, co oznacza, że co druga transakcja BLIKIEM odbywała się właśnie w tym kanale.
Drugą najchętniej wykorzystywaną, a jednocześnie najdynamiczniej rosnącą usługą, okazały się przelewy na numer telefonu. Użytkownicy zlecili ich ponad 415 mln, czyli o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec grudnia ub.r. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 15,8 mln osób.
8 mln transakcji w ciągu dnia
W ostatnim kwartale 2023 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 506,2 mln transakcji, a w całym roku było ich prawie 1,8 mld. W tym czasie Polacy wykonali średnio 4,8 mln operacji dziennie. Rekordowa dzienna ich liczba (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), wynosząca przeszło 8,2 mln, została odnotowana w systemie 10 listopada 2023 roku.
Średnia kwota płatności BLIKIEM w 2023 roku wyniosła 138 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych BLIKIEM między styczniem a grudniem ub.r. to 243 mld zł (wzrost o 48 proc. r/r), przy czym 72,1 mld zł odnotowano w ostatnim kwartale ubiegłego roku.
BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług BLIKA korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.
Pozycja w e-commerce
W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIKIEM stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29 proc. razy więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej. Natomiast średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła w tym czasie 130 zł. Najwięcej operacji BLIKIEM w tym kanale, bo 267,7 mln, zrealizowano w ostatnim kwartale ub.r.
W 2023 r. BLIK pozostał naturalnym wyborem konsumentów podczas zakupów online. Najchętniej wykorzystywany był na platformach typu marketplace (wzrost liczby transakcji o 23 proc. r/r), gdzie średni koszyk zakupowy wyniósł 121 zł. Polacy stosunkowo często płacili nim również za zakłady bukmacherskie i regulowali opłaty – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 35 i 32 proc.
Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:
Te dane nie tylko potwierdzają rosnącą popularność BLIKA, ale także jego wpływ na rozwój rynku płatniczego w Polsce. Pod koniec ubiegłego roku świętowaliśmy dziesiątą rocznicę założenia Polskiego Standardu Płatności, a już w przyszłym roku czeka nas kolejne ważne wydarzenie – dekada od wykonania pierwszej transakcji BLIKIEM.
Od momentu debiutu w Polsce system otworzył nowe możliwości w zakresie bankowości mobilnej i wpłynął na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów. Dziś jest chętnie wykorzystywany przez miliony Polaków, niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania.
P2P rośnie najdynamiczniej
W ostatnim roku w znacznym tempie rosła liczba przelewów na numer telefonu BLIK. Między styczniem a grudniem 2023 r. użytkownicy zlecili 415,4 mln takich transakcji, czyli o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIKIEM.
Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (o 93 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.), natomiast średnia kwota przelewu to 145 zł. Warto dodać, że w ostatnim kwartale 2023 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 123,6 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników między październikiem a grudniem wyniosła 17,7 mld zł wobec 9,7 mld zł rok wcześniej.
Użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami – już 17 podmiotów udostępniło tę usługę. W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon BLIK dołączył Nest Bank, a 3 kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę „Prośba o przelew” – dodaje Monika Król.
Wzrost liczby płatności w POS
Od stycznia do grudnia ub.r. sporą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy zrealizowali oni 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.
Od początku udostępnienia tej usługi aktywowało ją 2,6 mln użytkowników i skorzystano z niej w 142 krajach na całym świecie. Natomiast, w samym czwartym kwartale Polacy zapłacili BLIKIEM (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych – 99 mln razy. Wartość wszystkich transakcji w POS w tym okresie wyniosła 5,7 mld zł, a średnia kwota pojedynczej operacji to 57 zł – podaje BLIK.
W 2023 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Między styczniem a grudniem ub.r. ich liczba wzrosła rok do roku o 23 proc. – do poziomu 61 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 40,4 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 661 zł.
Wyjście na świat
Warto dodać, że BLIK zwiększa rozpoznawalność w Polsce. Według metodologii KANTAR – MDS (Meaningful, Different, Salient) – służącej do pomiaru siły marki (Brand Equity), w tzw. indeksie Brand POWER, uzyskał on w 2023 r. wynik 44 punktów wyprzedzając konkurencję. Dalej utrzymuje on przewagę w stosunku do światowych marek, takich jak VISA (24 p.) czy Mastercard (17 p.).
BLIK jest już powszechnie znany. Według średniej z 2023 r. utrzymały się trendy z poprzednich lat: znajomość wspomagana wyniosła 95 proc., spontaniczna 75 proc., a wskaźnik top of mind – oznaczający markę, która jako pierwsza przychodzi do głowy – sięgnął 56 proc.
Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju. W ostatnim czasie w dalszym ciągu skupialiśmy się na ekspansji zagranicznej i przetarciu BLIKOWI szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej. Mamy już dwie zagraniczne spółki BLIK SK i BLIK Romania. Chcemy udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tu duży potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.