Co roku wiodąca firma konsultingowa Brand Finance, zajmująca się doradztwem w zakresie wyceny marek, poddaje testowi 5000 największych światowych marek i publikuje około 100 raportów, oceniając marki alkoholi we wszystkich sektorach i krajach. 50 najcenniejszych i najsilniejszych marek piwa na świecie znalazło się w corocznym rankingu Brand Finance Beers 50.
Wynika z niego, że Corona jest najcenniejszą marką piwa na świecie, wycenianą na 7 mld USD. I również obecnie utrzymuje swoją najwyższą pozycję jako najcenniejsza marka piwa na świecie. Nawet pomimo pandemii, która spowodowała zamknięcie wielu barów i restauracji, a także ostatnich ograniczeń w łańcuchu dostaw, Corona pozostaje najcenniejszą marką piwa na świecie, dając jej niewielką przewagę nad drugim w rankingu Heinekenem (wartość tej marki wzrosła o 23 proc. do 6,9 mld USD).
Heineken zmniejsza dystans
Podczas gdy Corona jest liderem w branży, zajmujący drugie miejsce w rankingu Heineken zmniejszył przewagę dzięki 23-procentowemu wzrostowi wartości marki w tym roku. Marka Heineken jest obecnie wyceniana na 6,9 miliarda USD, a wzrost jej wartości jest skorelowany z ożywieniem sprzedaży w lokalach w barach, pubach, na imprezach i innych przestrzeniach towarzyskich.
Warto dodać, że wizualnie marka Heineken od dawna stosuje zieloną etykietę na zielonej butelce (z czerwoną gwiazdą i białymi literami), a nowa strategia marki „EverGreen” ma na celu rozszerzenie zasięgu „zielonych” konotacji, aby uwzględnić lepsze zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój środowiskowy, a to przekłada się na coraz lepsze wyniki.
Brazylijska piwna samba
Oprócz wartości marki ranking Brand Finance określa względną siłę marek za pomocą zrównoważonej karty wyników zawierającej wskaźniki oceniające inwestycje marketingowe, kapitał udziałowców i wyniki biznesowe. I zgodnie z normą ISO 20671, ocena kapitału interesariuszy firmy Brand Finance obejmuje oryginalne dane z badań rynkowych od ponad 100 000 respondentów w ponad 35 krajach i w prawie 30 sektorach – podaje Polishexpres.co.uk.
Tym samym Brahma (wzrost wartości marki o 21 proc. do 1,7 mld USD) jest najsilniejszą marką w rankingu z wynikiem 93 na 100 punktów w Indeksie Siły Marki (BSI) i odpowiadającą mu oceną marki AAA+.
Przypomnijmy, że Brahma jest marką o ugruntowanej pozycji w sektorze napojów alkoholowych od późnych lat 80. XIX wieku, a obecnie jest własnością belgijskiej firmy piwowarskiej Anheuser-Busch InBev. Marka jest częścią większej sieci obejmującej takie marki jak Budweiser, Hoegaarden i Stella Artois.
Wyrzeźbiła ona dla siebie niszę dzięki charakterystycznej kremowej konsystencji słodu i owocowemu aromatowi. Ponadto marka wzmacnia swoją brazylijską tożsamość, współpracując z brazylijską marką mięsną Wessel w ramach niedawnej kampanii reklamowej promującej połączenie brazylijskiego barbeque i brahmy – wynika z raportu.
Desperados i Kronenbourg
Kolejną wysoko wycenianą marką piwa jest Desperados (wzrost wartości marki o 57 proc. do 564 mln USD). I była to to najszybciej rozwijająca się marka piwa w minionym roku, z dużym wzrostem w całej Europie i ekspansją na różne rynki afrykańskie. Marka Desperados jest wspierana przez rozwój wersji bezalkoholowych (Desperados Virgin 0.0) oraz różnych platform internetowych, takich jak Rave to Save i Go Desperados.
Jedną z najszybciej rozwijających się marek piwa na świecie jest także Kronenbourg – wartość tej marki wzrosła o 40 proc. do 601 mln USD. Co ciekawe, jak na szybko rozwijającą się markę, Kronenbourg nie jest nową marką pretendującą do tego miana: ma ponad 350-letnią tradycję i wciąż wprowadza innowacje w swojej ofercie produktowej i marketingu. Z tego jej wynika szybki rozwój.
Wzrost wartości marki Kronenbourg jest skorelowany z wprowadzaniem nowych opcji wegańskich i bezalkoholowych w celu zwiększenia liczby ofert produktowych i budowania wartości marki poprzez szerszą dywersyfikację produktową. Marka zwiększa swoją skalę na całym świecie, pozycjonując się jako francuski produkt premium w różnych kampaniach promocyjnych – wynika z raportu.