Popularność bankowości mobilnej. Jak często z niej korzystamy?

by Leszek Sadkowski

Popularność mobilnych aplikacji bankowych w Polsce stale rośnie. Z najnowszych badań wynika, że już 45 proc. Polaków korzysta z nich codziennie, a najbardziej istotne są dla generacji Z. Firmy LeanCode i Kearney przeprowadziły pogłębioną analizę tematu i zbadały, jak obecnie wygląda sytuacja bankowości mobilnej oraz stojące przed nią wyzwania i oczekiwania. Publikacja raportu „Bankowość mobilna w Polsce 2022 oczami klienta” planowana jest na koniec marca, ale twórcy już dzielą się pierwszymi danymi.

Polacy, a szczególnie generacja Z, polubili aplikacje mobilne. Niemal co drugi korzysta z nich codziennie, a w największym stopniu osoby w wieku 18-26 lat. W tej grupie 55 proc. użytkowników loguje się każdego dnia i to właśnie oni najczęściej stwierdzają, że aplikacja ma decydujący wpływ na chęć stania się klientem danego banku.

O stanie bankowości mobilnej

Popularność rozwiązań mobilnych jest też duża wśród milenialsów, bo również połowa grupy wiekowej 27-39 korzysta z bankowości mobilnej codziennie. Jednocześnie Polacy przyznają, że są zadowoleni z obecnych możliwości bankowania na smartfonach. 44 proc. ankietowanych zdecydowanie poleciłoby aplikację swojego banku.

LeanCode, software house wraz z Kearney, firmą doradztwa strategicznego, przeprowadziły badania, aby otworzyć dyskusję o stanie bankowości mobilnej w Polsce, potrzebach klientów i związanych z tym wyzwaniach technologicznych. W tym celu dokładnie sprawdzono preferencje użytkowników, wykonano analizę trendów, testy aplikacji mobilnych oraz przeprowadzono wywiady z ekspertami z branży. Już pierwsze wyniki wiele wnoszą do obrazu polskiej bankowości.

Najważniejsze funkcje aplikacji

Z pierwszych szczegółowych wyników badań wyłania się obraz użyteczności konkretnych opcji w aplikacjach dla klientów banków. Z odpowiedzi wynika, że Polacy najczęściej otwierają aplikację, aby sprawdzić swoje saldo. 19 proc. z nas robi to codziennie, 46 proc. przynajmniej raz w tygodniu.

Na drugim miejscu pod względem częstotliwości używania konkretnych funkcji jest płatność Blikiem. 31 proc. osób posługuje się tą opcją przynajmniej raz w tygodniu, w tym najwięcej generacja Z. Spośród dodatkowych działań istotne jest też zamawianie karty płatniczej, możliwość wykonania opłat parkingowych i zakup biletów do komunikacji miejskiej – czytamy w raporcie.

Co ciekawe, Polacy niechętnie używają opcji przewalutowania i czatu z bankiem. 54 proc. osób nie korzysta wcale z możliwości wymiany walut za pośrednictwem aplikacji, a czatu nie wykorzystuje 58 proc. Mało istotnymi funkcjami z perspektywy polskich użytkowników jest także kupno obligacji, złożenie wniosku leasingowego i kredytowego.

Obecne kierunki rozwoju

W trakcie projektowania bankowych aplikacji mobilnych, twórcy powinni wziąć pod uwagę preferencje użytkowników i zaoferować im łatwy dostęp do produktów i funkcji, których najczęściej potrzebują. Przy czym wdrażanie tych rozwiązań powinno uwzględniać jak najlepszy User Experience – z naszego badania, które przybliżamy w raporcie, wynika, że 78 proc. osób zwraca uwagę na intuicyjność aplikacji bankowych. Bardzo ważna obecnie jest też możliwość szybkiego otworzenia konta wyłącznie przez aplikację mobilną, co oferuje 15 z 21 sprawdzonych przez nas aplikacji – mówi Łukasz Kosman, CEO & Co-founder LeanCode.

Oprócz prezentacji preferencji użytkowników, nadchodzący raport wskaże również obecne kierunki rozwoju, wyzwania, dobre praktyki oraz trendy bankowości mobilnej w Polsce. Zbierając szczegółowe dane do raportu, jego twórcy przeanalizowali 21 mobilnych aplikacji banków i neobanków dostępnych dla polskich klientów pod kątem 50 najbardziej powszechnych funkcji.

Postęp technologiczny jest szybki, a branża bankowa musi stale nadążać zarówno za nowymi możliwościami technicznymi, jak i ewoluującymi oczekiwaniami użytkowników. Jednym z takich działań jest rozwój bankowości mobilnej, bo jak pokazują badania, aplikacje bankowe już stały się nierozłącznym elementem rzeczywistości wielu Polaków – dodaje Dawid Krzysiak, Partner i Lider Digital Center of Excellence w warszawskim biurze Kearney.

Możesz również lubić