InPost –jeden z liderów wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie – w pierwszym półroczu 2021 roku osiągnął przychody w wysokości 1,65 mld zł, co oznacza wzrost o 54 procent rok do roku. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 73 procent do poziomu 695 mln zł, a marża EBIDTA wyniosła 42,1 procent i wzrosła o ~470 punktów bazowych w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Całkowita liczba Paczkomatów wzrosła o 56 procent rok do roku do 15 572 urządzeń. To dobre wyniki. Prognoza na cały 2021 rok pozostaje niezmieniona.
W 1 połowie br. wolumen paczek w Polsce wzrósł o 53 procent rdr do 199 milionów, co było efektem zwiększenia liczby skrytek o 74 procent do prawie 1,9 miliona. Widzimy to zresztą na ulicach polskich miast. Wolumen paczek obsłużonych na rynkach zagranicznych wzrósł o 314 procent rdr do 2,9 milionów paczek, dzięki zwiększeniu liczby Paczkomatów® w Wielkiej Brytanii o 110 procent oraz pojemności skrytek o 115 procent. Nakłady inwestycyjne wzrosły o 53 procent rdr do 329 mln zł, a wolne przepływy pieniężne o 90 procent do poziomu 400 mln zł przy poprawie wskaźnika konwersji gotówki do 58 procent wobec 52 procent w 1 połowie 2020.
Na koniec półrocza spółka zanotowała w Polsce 7 milionów aktywnych użytkowników aplikacji „InPost Mobile”. Ponadto zawarto umowy partnerskie z 6 miastami w ramach programu „Green City”, w ramach którego InPost oferuje innowacyjne inicjatywy na rzecz środowiska, a wiodący na rynku wskaźnik Net Promoter Score (NPS) dla dostaw do Paczkomatów® w Polsce wzrósł do 72.
Przypomnijmy, że 1 lipca InPost sfinalizował nabycie Mondial Relay, wiodącej francuskiej firmy dostarczającej przesyłki w formacie „poza domem”. Wartość transakcji wyniosła 513 mln EUR. W efekcie Grupa InPost stała się największą w Europie platformą dostaw dla e-commerce w formacie „poza domem”. Ponadto, na początku lipca wprowadzono w Polsce InPost Fresh – nową platformę dostaw żywności oraz wdrożono pierwsze autonomiczne Paczkomaty® zasilane z odnawialnych źródeł energii.
Po wyjątkowo mocnym początku 2021 roku InPost odnotował kolejny udany kwartał. Pomimo bezprecedensowego wzrostu w drugim kwartale ubiegłego roku, zwiększyliśmy przychody o 30 procent rok do roku, poprawiliśmy rentowność naszej działalności i dokonaliśmy postępu, jeśli chodzi o kluczowe inicjatywy wspierające naszą strategię rozwoju w Europie. Zakładamy, że niepewność związana z COVID-19 w krótszym okresie nadal się utrzyma – jednak jestem pewien, że przyspieszona cyfryzacja ma charakter strukturalny i będzie napędzać rozwój e-commerce, przy większym nacisku na zrównoważony rozwój, co trwale zmieni preferencje konsumentów – podkreślił Rafał Brzoska, prezes InPostu.
Dodajmy, że w 2 kwartale br. przychody wyniosły 858 mln zł i wzrosły o 30 procent rok do roku. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 37 procent do poziomu 362 mln zł, a marża EBITDA wyniosła 42,3 procent i wzrosła o ~470 punktów bazowych. W Polsce wolumen przesyłek wzrósł o 26 procent do 102,5 milionów, wzrost wolumenu w Paczkomatach® zwiększył się o 30 procent. Wolumen przesyłek obsłużonych na rynkach międzynarodowych wzrósł o 200 procent do 1,5 milionów sztuk, co umożliwił rozwój na rynku Wielkiej Brytanii – gdzie wprowadzono usługę zwrotów bez etykiety oferowaną przez ponad 60 sprzedawców e-commerce.