Spada liczba kradzieży w sklepach. Z czego wynika progres?

by Leszek Sadkowski

Najnowsze dane Komendy Głównej Policji wskazują na wyraźny spadek liczby kradzieży sklepowych w Polsce w 2024 roku. W okresie od stycznia do października zarejestrowano 206 tys. przypadków drobnych kradzieży (do 800 zł), co oznacza spadek o blisko 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, kiedy odnotowano 239,1 tys. takich zdarzeń. Jeszcze bardziej zauważalny był spadek liczby przestępstw związanych z kradzieżami powyżej 800 zł – z 35 tys. w 2023 r. do niespełna 25 tys. w 2024 r., co przekłada się na redukcję o prawie 29 proc.

Łączna liczba zdarzeń związanych z kradzieżami sklepowymi zmniejszyła się z 274 tys. w 2023 r. do około 231 tys. w 2024 r., co stanowi spadek o blisko 16 proc.

Katarzyna Hamal, Menadżer Ochrony w Seris Konsalnet:

Statystyki Policji są dla nas pewnym zaskoczeniem. Z naszych wewnętrznych analiz wynika, że liczba kradzieży sklepowych utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie, porównywalnym z danymi z poprzedniego roku. Jeśli jednak rzeczywiście w skali całego kraju nastąpił spadek liczby kradzieży, szczególnie tych na dużą skalę, to jest to bardzo pozytywna wiadomość.

Oznacza to bowiem poprawę w zakresie ochrony mienia, a także skuteczniejsze zabezpieczenia oraz efektywniejszą prewencję, zwłaszcza w odniesieniu do drobnych kradzieży. To świadczy o wzroście świadomości w zakresie ochrony mienia, lepszym dostosowaniu systemów zabezpieczeń do współczesnych wyzwań oraz większej skuteczności działań prewencyjnych.

Technologia i szkolenie

Spadek liczby kradzieży sklepowych w pierwszych dziesięciu miesiącach 2024 roku ma istotne znaczenie dla sektora handlu. Mniejsze straty finansowe związane z wykroczeniami i przestępstwami przekładają się bezpośrednio na poprawę wyników operacyjnych sklepów.

Redukcja tego typu zdarzeń wpływa na stabilność finansową przedsiębiorstw, umożliwiając im reinwestowanie oszczędności w rozwój. Z kolei poprawa bezpieczeństwa w obiektach handlowych pozytywnie oddziałuje na komfort zarówno pracowników, jak i klientów. Tworzy to lepszą atmosferę zakupów, co z kolei skutkuje wyższym poziomem satysfakcji konsumentów i zwiększoną lojalnością wobec marki – oceniają branżowi eksperci.

Wydaje się, że w tej kwestii ważną rolę odgrywa zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak zaawansowane systemy monitoringu wizyjnego, które podnoszą skuteczność działań prewencyjnych.

Połączenie tych technologii z intensyfikacją szkoleń personelu, który jest lepiej przygotowany do szybkiej reakcji na potencjalne zagrożenia, pozwala tym samym na bardziej efektywne zarządzanie ryzykiem i minimalizowanie strat.

Możesz również lubić