W czasach, gdy technologia i innowacja zdają się dominować, nie można lekceważyć wartości, jaką wnosi do firm zatrudnienie pokolenia Silver, czyli pracowników w wieku 40+. To pokolenie, ze swoim bogatym doświadczeniem zawodowym i życiowym, może przyczynić się do wzrostu i stabilności przedsiębiorstw.
Przykładem firmy, która implementuje strategię zatrudniania i integracji pracowników 40+, jest Seris Konsalnet z branży security. Odpowiednie podejście do zarządzania wiekową dywersyfikacją pracowników przynosi obopólne korzyści.
Dyskryminacja ze względu na wiek
Jak wynika z raportu portalu Pracuj.pl wśród pracodawców istnieją mity związane z zarządzaniem pracownikami pokolenia Silver. Najczęściej pojawia się obawa o to, że osoby starsze są mniej elastyczne, mniej otwarte na nowe technologie, czy mniej produktywne.
Według autorów raportu nawet 59 proc. przedstawicieli pokolenia Silver twierdzi, że pracodawcy są mniej skłonni do zatrudniania osób w wieku przedemerytalnym. Niemal co piąta osoba z pokolenia Silver deklaruje, że osobiście doświadczyła dyskryminacji ze względu na wiek w miejscu pracy.
Tymczasem demografia jest nieubłagana: w Polsce seniorzy stanowią znaczący odsetek populacji, który będzie rósł, wpływając na rynek pracy. W 2030 roku liczba osób w wieku 60+ wzrośnie do niemal 11 mln, a w 2050 roku do 13,7 mln, co będzie stanowiło 40 proc. społeczeństwa. Prawie połowa z nich deklaruje, że zamierza pracować także na emeryturze.
Zatrudnianie pokolenia Silver
Sądzę, że nie należy się obawiać zatrudniania osób po 40. i 50. roku życia, bo ma to wiele zalet. Osoby te mają duże doświadczenie, są lojalne, stabilne odnośnie swojej kariery, a ich zdolności do efektywnej komunikacji pozwalają rozwiązywać pojawiające się konflikty i budować pozytywne relacje w zespole – mówi Katarzyna Budzik, Dyrektor HR w Seris Konsalnet.
Pracownicy 40+ posiadają zwykle duże doświadczenie zawodowe oraz życiowe, które pozwala im na efektywne radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Ich wiedza i umiejętności są nieocenione, szczególnie w sytuacjach wymagających szybkiego rozwiązania problemu czy w zarządzaniu kryzysowym.
Ponadto pokolenie Silver jest znane z większej stabilności zawodowej. Są to pracownicy, którzy cenią sobie bezpieczeństwo pracy i są mniej skłonni do częstych zmian miejsca zatrudnienia. Ta lojalność i stabilność są cenne dla każdej firmy, szczególnie w kontekście długoterminowego planowania i realizacji projektów.
Mediator i mentor
Co równie ważne pracownicy 40+ często dobrze radzą sobie w zespołach wielopokoleniowych, dzięki czemu mogą pełnić rolę mediatorów i mentorów. Ich doświadczenie w pracy zespołowej i komunikacji jest kluczowe w budowaniu zespołów.
Wbrew powszechnym stereotypom, pokolenie Silver jest w stanie adaptować się do nowych technologii i procesów; pomimo tego, że nowoczesne technologie są projektowane dla osób młodszych, 2/3 osób z pokolenia Silver nie ma problemu z adaptacją do wykorzystywania nowych technologii w pracy – podsumowuje Budzik.