Ranking polskich świątecznych tradycji w domach cieszy się ogromnym zainteresowaniem, jak wynika z analizy platformy edukacyjnej Preply. Zwycięzca może jednak zaskoczyć, bo tego zwyczaju nie zobaczymy w żadnym amerykańskim filmie o świętach.
Ulubiona tradycja świąteczna
Jak wynika z badania „Boże Narodzenie – zwyczaje, oczekiwania i plany” przygotowanego przez Preply, 97 procent Polaków obchodzi święta Bożego Narodzenia. Większość z nas traktuje je jako okazję do spędzenia czasu z rodziną. Tak też wyglądają plany 9 na 10 Polaków.
Okazuje się, że lubimy pomarzyć o zagranicznej ucieczce w tropiki (do takiej wizji idealnych świąt przyznaje się niemal połowa ankietowanych), ale w rzeczywistości najczęściej udajemy się w odwiedziny do najbliższych.
Polacy pytani o kultywowane w ich domach bożonarodzeniowe zwyczaje są zgodni. Niekwestionowanym zwycięzcą rankingu jest dzielenie się opłatkiem (czyli tradycja popularna niemal wyłącznie w naszym kraju). Wskazało je 85 procent osób między 18 a 65 rokiem życia, które wzięły udział w badaniu. Na drugie miejsce trafiło ubieranie choinki deklarowane przez 83 procent ankietowanych. Podium zamykają prezenty, które wręcza bliskim 78 procent zapytanych Polaków.
Młodzi też lubią tradycyjne święta
Nieco dalej na liście znalazły się zwyczaje bardziej duchowe i religijne. Według Preply 64 procent Polaków pozostawia na stole dodatkowe nakrycie, a 60 procent umieszcza sianko pod obrusem. Zachowanie postu deklaruje 53 procent z nas, modlitwę przed kolacją 52 procent, uczęszczanie na pasterkę 41 procent. Co czwarty wysyła kartki świąteczne.
Mimo tego, że Polacy (zwłaszcza młodsze pokolenia) są otwarci na kulturę zachodnią, to w kwestii Bożego Narodzenia pozostają wierni lokalnym tradycjom. Wiele zwyczajów, jakie znają chociażby z zagranicznej popkultury, nie są powszechne (np. Christmas stockings czy Secret Santa).
Owszem, Polacy noszą świąteczne sweterki, a 25 procent ankietowanych bardziej woli słuchać zagranicznych piosenek o Bożym Narodzeniu niż rodzimych kolęd, ale w kwestii obchodzenia Wigilii są dość konserwatywni – komentuje Sylvia Johnson, ekspertka ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
Na stole pierogi, w ogrodzie światełka
Tradycyjnie prezentuje się również nasz stół wigilijny. Ponad połowa Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, deklaruje, że przygotowuje na tę okazję 12 potraw, a 70 procent – że na ich stół trafiają wyłącznie klasyczne polskie przysmaki. Ze wszystkich dań najpopularniejsze są pierogi z kapustą i grzybami (79 procent), barszcz czerwony z uszkami (75 procent) i smażony karp (66 procent).
Na liście znalazły się też makowiec (57 procent), kompot z suszonych owoców (55 procent) i ryba po grecku (51 procent). Niemal co piąta osoba wplata w świąteczne menu dania pochodzące z innych krajów czy kultur.
Daleko nam też do amerykańskich wyścigów o tytuł najlepiej udekorowanego domu w sąsiedztwie – choć trzeba przyznać, że coraz częściej przystrojona choinka to dla nas za mało. Do zawieszania światełek na domu czy przystrajania ogrodu bożonarodzeniowymi ozdobami przyznaje się 62 procent badanych. Ponad połowa z nich twierdzi, że ta czynność sprawia im przyjemność i pozwala wczuć się zimową atmosferę.
Czekamy na prezenty
Dla 3/4 respondentów nieodłącznym elementem świątecznej tradycji są prezenty. Najczęściej wybieranymi przez nich upominkami dla bliskich są kosmetyki i perfumy (71 procent). Na drugim miejscu znalazły się karty podarunkowe (69 procent), a dalej biżuteria i zegarki (65 procent), książki (64 procent), elektronika (61 procent) oraz akcesoria modowe (56 procent).
40 procent ankietowanych twierdzi, że dobrym pomysłem na prezent są materiały do nauki języka, takie jak książki, kursy online czy aplikacje.
Materiały edukacyjne to przykład prezentu praktycznego, który nie znudzi się tak jak bluzka i nie zużyje jak krem do twarzy. Dodajmy, że Polacy podchodzą do świątecznych prezentów dość rozsądnie. Takie praktyczne upominki zmniejszają ryzyko, że prezent nie przypadnie do gustu obdarowywanej osobie. Okazuje się, że co piątemu Polakowi zdarzyło się oddać lub sprzedać coś, co otrzymał pod choinkę – zauważa Sylvia Johnson z Preply.
Udany prezent gwiazdkowy
Nie wszyscy są jednak zwolennikami wydawania pieniędzy w okresie świątecznym – nawet na te praktyczne upominki. Co czwarty respondent twierdzi, że najchętniej wcale nie kupowałby prezentów, a 32 procent uważa, że Boże Narodzenie to święto komercyjne.
Dla ponad połowy Polaków gwiazdkowe upominki wiążą się ze sporym obciążeniem finansowym. 44 procent osób biorących udział w badaniu deklaruje, że szczególnie atrakcyjnym prezentem, jaki sami chcieliby znaleźć pod choinką, są pieniądze.
Jednocześnie 66 procent ankietowanych przyznaje, że czerpie przyjemność z kupowania prezentów. Mają swoje sposoby na zmniejszenie wydatków. 35 procent Polaków szuka upominków już w listopadzie, korzystając z promocji na Black Friday, a 13 procent decyduje się na zakup z odroczoną płatnością.