Wracamy na zakupy. Rosną obroty i wizyty w centrach handlowych

by Leszek Sadkowski

Podstawowe dane są takie: W lipcu 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 6,5 procent wyższe niż w lipcu 2022 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki zanotowały w lipcu największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA) tu obroty wzrosły o 6,9 procent. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 3,8 procent, a w średnich (20-40 tys. mkw. GLA) o 2,5 procent. W najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 0,2 procent.

W wybranych kategoriach wzrost obrotów najemców wyniósł: rozrywka 26 procent, usługi 18,4 procent, gastronomia 17,2 procent oraz moda 5 procent.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych:

W lipcu obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 6,5 procent w stosunku do lipca 2022 r., podczas gdy, jak podaje GUS, dla całego handlu wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 2,1 procent. Odwiedzalność galerii wzrosła o 4,3 procent w stosunku do lipca 2022 r. i była najwyższa od początku 2023 r.

Utrzymujący się trend wzrostu liczby klientów pokazuje, że Polacy na stałe wrócili do centrów handlowych. Z kolei wysoka inflacja bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, w lipcu było to szczególnie widoczne w średnich i najmniejszych obiektach handlowych.

Przybywa klientów

W podziale na kategorie najlepsze wyniki – wzrost o 26 procent w lipcu notowała rozrywka. W kategorii usługi obroty najemców wzrosły o 18,4 procent, ponad 17 procent wzrost obrotów miała gastronomia, a branża odzieżowa zwiększyła obroty o 5 procent w stosunku do lipca 2022 r.

Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu o 2 procent wyższy niż w lipcu 2022 r.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była zaś w lipcu 2023 r. o 4,3 procent wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie lipiec 2023 r. był miesiącem z najwyższą odwiedzalnością klientów od początku 2023 r.

Możesz również lubić