Niemcy: wydarzenia sportowe – to był wielki impuls dla turystyki

by Leszek Sadkowski

Wydarzenia sportowe, takie jak UEFA EURO 2024, stwarzają nowe okazje do podróżowania, a tym samym wzmacniają niemiecką turystykę przyjazdową. Potwierdzają to najnowsze dane Federalnego Urzędu Statystycznego oraz badania zlecone przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT).

Liczba noclegów z zagranicy w hotelach i pensjonatach z co najmniej dziesięcioma łóżkami wyniosła w lipcu 10,7 mln i była o 4,5 procent wyższa niż w roku poprzednim.

Obłożenie hoteli w lipcu

Łącznie turystyka przyjazdowa w okresie od stycznia do lipca 2024 roku wzrosła o 6,6 procent w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, do 48,2 miliona noclegów. Ożywienie w porównaniu do 2019 roku sięga więc 94,9 procent.

Same Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które odbyły się w czerwcu zapewniły ponadprzeciętna ilość turystów we wszystkich dziesięciu miastach-gospodarzach. Również jedenaście meczów w rundzie pucharowej przyciągnęło dodatkowych gości.

Według analiz MKG Consulting, w lipcu 2024 r. obłożenie hoteli w Niemczech wyniosło 71,6 procent. Oznacza to wzrost o 2,3 punktów procentowych w porównaniu z lipcem 2023 r. Przy średniej cenie 108,80 EUR za pokój na jedną noc, średnie przychody były o 9,7 procent wyższe niż w roku poprzednim. W hotelach wyższych kategorii obłożenie było znacznie wyższe niż w segmencie ekonomicznym.

Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT, wyjaśnia:

UEFA EURO 2024 było sukcesem pod względem sportowym, społecznym i gospodarczym i odegrało kluczową rolę w pozycjonowaniu Niemiec jako tolerancyjnego, różnorodnego i gościnnego celu podróży.

Według panelu ekspertów branży turystycznej DZT, około jedna czwarta międzynarodowych organizatorów turystyki prowadzących działalność w Niemczech dodała nowe oferty do swoich programów specjalnie na Mistrzostwa Europy.

35 procent z nich stwierdziło, że popyt był wysoki lub bardzo wysoki. Oczekiwania kibiców zostały więc spełnione: według badania przeprowadzonego przez Nielsen Sports, 97 procent zagranicznych posiadaczy biletów stwierdziło, że wróci do Niemiec, a 79 procent poleciłoby podróż do miasta, w którym uczestniczyli w meczu.

Efekt wart miliardy euro

Dodajmy, że według Nielsen Sports, dostawcy danych o publiczności i fanach wydarzeń sportowych, 44 procent posiadaczy biletów na UEFA EURO 2024 pochodziło z zagranicy. Badanie potwierdza również pozytywny efekt ekonomiczny:

W sumie Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej wygenerowały bezpośrednie, pośrednie i inicjowane efekty o łącznej wartości 7,44 miliarda euro, podczas gdy wartość reklamowa wynikająca z widoczności w mediach na całym świecie szacowana jest na 571 milionów euro.

Możesz również lubić