NesoBus – pierwszy polski autobus wodorowy wyjechał z fabryki

by Leszek Sadkowski

NesoBus to nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej obecnie ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Warto podkreślić, że stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z całego świata.

NesoBus ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, a jego zasięg to około 450 km. Auto nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Jego konstrukcja stworzona była od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.

Ekologiczny autobus na wodór

Od dawna wiadomo, że komunikacja miejska silnie zanieczyszcza powietrze w miastach, co jest przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Autobus wodorowy napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a przy okazji oczyszcza powietrze likwidując emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

Jak działa autobus na wodór?

NesoBus ma elektryczny silnik. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada też własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza, dzięki czemu wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma tu zatem żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Marka „Neso”

Jak już wspomnieliśmy NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego przez co nie zachodzi proces spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny.

Marka naszego autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. Jest więc bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km – podaje producent PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (Grupa Polsat Plus).

Parametry i konstrukcja

NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Konstrukcja tworzona jest dla autobusu wodorowego, a opcje dopasowane do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników. Autobus budowano od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg. Tworzono go modułowo, co znaczy, że można go dopasować do potrzeb konkretnych miast. Pracuje nad tym 25 konstruktorów.

Dodajmy, że wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Fabryka w Świdniku

NesoBus w kwietniu tego roku otrzymał europejską homologację. Obecnie planowana jest produkcja seryjna w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i eksport do innych krajów.

Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku – regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku – podsumowuje PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Możesz również lubić