W czerwcu Apple osiągnął historyczny etap rozwoju, stając się pierwszą na świecie marką o wartości biliona dolarów – takie wnioski płyną z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata za rok 2024 Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands. Marka Apple utrzymała pozycję nr 1 już trzeci rok z rzędu, a w czołówce obok niej uplasowały się Google, Microsoft i Amazon, co pokazuje silną rolę technologii w naszym codziennym życiu.
Apple jako pierwsza marka na świecie przebiła pułap biliona dolarów. Inne najcenniejsze marki świata rosną średnio o 20 procent. To bardzo duże wzrosty.
Potęga sztucznej inteligencji
Miejsce w pierwszej piątce utrzymał także McDonald’s – sukces tej marki wynika z nieustannych innowacji, w tym także z wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia dynamicznych tablic menu i przewidywania zamówień. Wskazuje to, że marki spoza sektora technologicznego również badają możliwości związane z AI, aby odnaleźć drogę do wzrostu.
Rodzącą się potęgę sztucznej inteligencji w życiu codziennym ilustruje marka NVIDIA, która w rankingu za 2024 rok awansowała aż o 18 pozycji na miejsce nr 6, a wartość tej marki wzrosła aż o 178 procent. Po rocznej nieobecności do pierwszej dziesiątki (Top 10) znowu powrócił Facebook, natomiast po raz pierwszy zakwalifikowała się tam marka Oracle.
Tegoroczny ranking BrandZ podkreśla odporność najlepszych marek na zawirowania rynkowe, a całkowita wartość Global Top 100 skoczyła aż o 20 procent, osiągając 8,3 bln USD, co zbliża ją to najwyższego w historii BrandZ pułapu 8,7 bln USD osiągniętego w roku 2022. Od początku istnienia rankingu BrandZ, czyli od roku 2006, wartość marek należących do Global Top 100 zwiększyła się o 474 procent. Próg wejścia do pierwszej setki marek świata wzrósł o 354 procent – z 4 do 19 mld USD – wynika z raportu.
Top 10 najcenniejszych marek świata w 2024 r. wg badania Kantar BrandZ
Marka – Wartość marki w 2024 r. (mln USD) – Zmiana rok do roku (%)
1. Apple – 1 015 900 – 15%
2. Google – 753 474 – 30%
3. Microsoft – 712 883 – 42%
4. Amazon – 576 622 – 23%
5. McDonald’s – 221 902 – 16%
6. NVIDIA – 201 840 – 178%
7. Visa – 188 929 – 12%
8. Facebook – 166 751 – 79%
9. Oracle – 145 498 – 58%
10. Tencent – 135 215 – -4%
Łączna wartość globalnego Top 100 = 8,3 bln USD, +20 procent
Dorota Cudna-Sławińska, CCO & Board Member Kanatr Polska:
Marka Apple, z wyceną na poziomie 1 biliona dolarów, wykazała się niezwykła odpornością w obliczu trudnych warunków rynkowych. Udowodniła, że warto za nią płacić cenę premium, wskazując jednocześnie, że marki, które odpowiadają na potrzeby konsumentów w znaczący dla nich i wyróżniający sposób są najlepiej przygotowane na wyzwania współczesnej gospodarki.
Dane BrandZ 2024 pokazują, że silne marki nadal mają się dobrze pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na całym świecie. Zwłaszcza marki inwestujące w sztuczną inteligencję, dzięki czemu zapewniają wyższy poziom doświadczeń swoim klientom. To one odnotowują najwyższe zyski.
Obok marki NVIDIA również Adobe oraz AMD doskonale wykorzystują sztuczną inteligencję, co pozwoliło im osiągnąć imponujący wzrost i zapewnić sobie miejsce w pierwszej dwudziestce najdynamiczniej rosnących uczestników rankingu (Top 20 Risers), a wartość tych dwóch marek wzrosła odpowiednio o 66 i 53 procent.
Ci dwaj gracze, obok Instagrama, Facebooka i Ubera, które na nowo notują wzrost, doskonale pokazują, jak innowacje technologiczne mogą zwiększyć zaangażowanie konsumentów i przyspieszyć wzrost.
Historie sukcesu w poszczególnych kategoriach
W ramach badania BrandZ sporządzono ranking marek w 13 kategoriach, odnotowując zauważalne zmiany w poszczególnych sektorach. Zmiany te uwypuklają cechy podnoszące wartość marek:
Alkohol: Corona stała się najcenniejszą marką piwa. Konsekwentne przyspieszanie wzrostu na całym świecie i aktywność na rozwijających się rynkach, takich jak Brazylia, Chiny i Republika Południowej Afryki, przy jednoczesnym utrzymaniu swojej mocnej pozycji w Meksyku, były kluczowymi czynnikami sukcesu.
Odzież: Nike zachowuje pozycję nr 1 w kategorii odzieży, ale dystans dzielący tę markę od konkurencji się zmniejszył. Dzięki 47-procentowemu wzrostowi Zara znalazła się na drugim miejscu pod względem osiągniętego wzrostu w rankingu Global Top 100, awansując o 24 miejsca na pozycję nr 70. Innowacyjne podejście marki Lululemon w kategorii odzieży sportowej do noszenia na co dzień (athleisure) i zdecydowane dążenie do zapewnienia wysokiej jakości zapewniły tej marce wzrost wartości o 24 procent, dzięki czemu po raz pierwszy znalazła się ona w rankingu Global Top 100.
Dobra luksusowe: Najcenniejszą marką w kategorii produktów luksusowych pozostaje Louis Vuitton z wyceną na poziomie 130 mld USD. Sukces osiągnął również Hermès, zwiększając ekskluzywność i ceny premium oraz osiągając dobre rezultaty zarówno na rynku amerykańskim, jak i chińskim, co przyniosło tej marce wzrost wartości o 23 procent.
Media i rozrywka: Netflix wspiął się na nowy poziom, awansując na 4. miejsce z 6. w kategorii. Wzrost wartości tej marki o 51 procent wynikał z bezprecedensowego wzrostu liczby subskrybentów, a także walki ze zjawiskiem współdzielenia haseł dostępu przez użytkowników. Podkreśla to przekonanie tego serwisu streamingowego o tym, że jest silnie preferowany przez odbiorców.
Handel detaliczny: Amazon utrzymuje swoją pozycję najcenniejszej marki detalicznej, odnotowując wzrost wartości o 6 procent. Innowacyjność w zakresie dostępności produktów, a także wrażliwość cenowa na zmieniające się zachowania konsumentów zapewniły doskonałe wyniki markom takim jak Lowe’s, Aldi czy TJ Maxx oraz regionalnym gigantom branży ecommerce: Pinduoduo i Mercado Libre.