Linie lotnicze. Rynek wraca do bazy, bo popyt na podróże rośnie

by Leszek Sadkowski

W I kw. 2023 r. globalne przychody na pasażerokilometr (RPK) wzrosły o 58,3 procent r/r, osiągając 85,9 procent poziomu sprzed pandemii. Wzrost szczególnie duży był w Azji (+125,5 procent r/r) w następstwie ponownego otwarcia Chin. Globalna sprzedaż biletów lotniczych tego lata (maj-wrzesień 2023 r.) również wzrosła o +35,2 procent r/r, osiągając 92 procent poziomu sprzed pandemii (2019 r.), przy popycie w Ameryce Północnej już na poziomie 99 procent.

Analitycy Allianz Trade szacują, że w roku 2023 podróżować będzie już około 4,3 mld osób (w porównaniu z 4,5 mld w 2019 r.), co przełoży się na kondycję linii lotniczych.

Korzystają z rosnących cen

Marże linii lotniczych korzystają z rosnących cen biletów lotniczych i spadających kosztów operacyjnych. Mimo tego, że ceny paliwa lotniczego, które stanowią 30 procent kosztów, utrzymują się powyżej poziomu sprzed pandemii, spadły one w tym roku o 36 procent do 91,3 USD/baryłkę, czyli o około połowę w stosunku do kryzysowego szczytu 184,8 USD/baryłkę w czerwcu 2022 roku.

Jednocześnie wzrosły ceny biletów lotniczych, zwłaszcza na trasach międzynarodowych, takich jak te między USA a Europą (średnio 23 procent od początku roku).

Po trzech nierentownych latach w opinii Allianz Trade branża lotnicza może wyjść na zero w 2023 r. – wcześniej niż oczekiwano. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) łączne przychody mają wzrosnąć o 9,7 procent r/r do 803 mld USD (w porównaniu z 838 mld USD w 2019 r.), a zysk netto może wzrosnąć do 9,8 mld USD w tym roku (w porównaniu z 26,4 mld USD w 2019 r.), przy czym przewoźnicy z Ameryki Północnej osiągają najlepsze wyniki.

Problemy producentów lotniczych

Jednak ograniczona przepustowość rynku wciąż powstrzymuje linie lotnicze przed pełnym potencjałem wzrostu przychodów. I tak, w latach 2018-2019 sektor odnotował dostawy około 1600 samolotów rocznie.

Niestety, ze względu na brak części zakłócających pełną produkcję (COVID-19), dostawy spadły o połowę w 2020 r., a następnie zaczęły stopniowo rosnąć. W 2022 r. dostawy samolotów wzrosły o 19,1 procent r/r, a światowa liczba dostępnych pasażerokilometrów (ASK) wzrosła o 39,6 procent r/r.

Jednak producenci lotniczego wyposażenia nadal mają trudności ze sprostaniem popytowi. Oczekuje się, że w 2023 roku dostawy wzrosną o 19,8 procent, ale obecne sześciomiesięczne już opóźnienia nie wydają się odpowiadać optymistycznym planom dostawy. To ograniczenie podaży może uzasadniać utrzymywanie wysokich cen biletów lotniczych – podaje AT.

Możesz również lubić