Zagraniczne firmy motoryzacyjne z optymizmem wyrażają się o chińskim rynku uważając Chiny za jeden z najważniejszych autorynków świata, powiedział w czwartek rzecznik Ministerstwa Handlu Chin Shu Jueting.
W nawiązaniu do niedawnego sympozjum, w którym wzięli udział przedstawiciele 17 zagranicznych producentów samochodów i części samochodowych, Shu powiedział, że uczestnicy są optymistycznie nastawieni do długoterminowych stabilnych perspektyw gospodarczych i potencjału rynkowego Chin – podaje China Daily.
Chiny zniosły ograniczenia dotyczące zagranicznej własności w sektorze produkcji samochodów, co zapewniło szersze możliwości rozwoju dla zagranicznych firm motoryzacyjnych – powiedział Shu.
Wzrasta tym samym chęć zwiększenia inwestycji w produkcję pojazdów oraz badania i rozwój technologii w Chinach, by wykorzystać możliwości, jakie stwarza ten nowoczesny rynek nawet pomimo wyzwań, takich jak niedobory chipów czy ponowne pojawienie się w Chinach przypadków COVID-19 i wielu lokalnych lockdownów. Ale ogólnie jest dobrze -produkcja i sprzedaż samochodów w Chinach wzrosły odpowiednio o 3,4 procent i 3,8 procent rok do roku w 2021 roku.
Warto dodać, że szczególnie rynek pojazdów elektrycznych odnotował znakomite wyniki, z produkcją i sprzedażą przekraczającą już 3,5 miliona sztuk.
Pokonywanie wyzwań
Gazeta zwraca jednak uwagę, że ostatnie wybuchy epidemii COVID-19 w niektórych częściach kraju i związane z nimi kwarantanny nieco komplikują producentom samochodów pozyskiwania materiałów i burzą łańcuchy dostaw.
Szanghaj i Jilin, dwa regiony Chin najbardziej dotknięte przez COVID-19, są głównymi bazami produkcyjnymi dla producentów części samochodowych i samych samochodów, z których każdy zajmuje 11 procent krajowej produkcji samochodów, wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych.
Dlatego Chiny podjęły kroki dążące do usprawnienia procesów logistyki, tak aby zapewnić zaopatrzenie w artykuły pierwszej potrzeby. Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych uruchomiło na przykład specjalną platformę koordynacyjną, zobowiązując się do pomocy firmom z branży motoryzacyjnej i całego sektora łańcucha dostaw.
Lokalne władze również dążą do ustabilizowania sprzedaży aut i planują m. in. zmniejszenie o połowę podatków od sprzedaży, co niewątpliwe pobudzi cały rynek – powiedział Chen Shihua, sekretarz Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.
Elektryczna potęga
W 2020 roku w Chinach sprzedano ponad 1,3 miliona nowych samochodów elektrycznych, a klienci mieli dostęp do ponad 100 modeli aut krajowej produkcji. Chińczycy poszli w kierunku aut elektrycznych traktując ten projekt bardzo ambicjonalnie co przekłada się na efekty.
Bo 1,3 miliona samochodów sprzedanych w Chinach to ponad 1/3 całej światowej „elektryków”. Wynik ten stanowi też już ponad 5 procent całej sprzedaży krajowej, który jest obecnie zdecydowanie największym motoryzacyjnym rynkiem świata. Co więcej, plany zakładają, że w 2025 roku nawet 20 procent aut sprzedawanych w tym kraju (czyli około 5 milionów sztuk) będzie miała napęd elektryczny.