Po ulicach polskich miast jeździ już ponad 100 tysięcy skuterów elektrycznych. E-rowery oraz inne formy bezemisyjnej mikromobilności również zyskują na popularności zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej jaki i w Unii Europejskiej. M. in. o perspektywach dalszego rozwoju tego sektora, nowych modelach biznesowych, optymalizacji prawa, instrumentach wsparcia i najlepszych międzynarodowych praktykach dyskutowali eksperci z całej Europy podczas łódzkiego Kongresu Nowej Mobilności 2023.
Ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z całego świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150 partnerów i wystawców, na 13 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej EXPO Łódź, prezentowało najnowsze, zeroemisyjne technologie. Kluczowy wniosek z największej konferencji mobilnościowej w regionie CEE jest taki: Polska musi wykorzystać historyczną szansę, jaką rozwój elektromobilności oznacza dla gospodarki.
Mnogość środków transportu
Mikromobilność i multimodalność cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W miastach takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Łódź czy Wrocław coraz częściej można korzystać z różnego rodzaju środków transportu. Jednym z najbardziej popularnych jest hulajnoga elektryczna.
Wypożyczalnie, które oferują krótkoterminowy najem tych pojazdów, stały się powszechne w centrach większości miast (aktualnie oferowane są w ok. 90-ciu). Korzystanie z e-hulajnóg może być ekologiczną alternatywą dla konwencjonalnych samochodów i taksówek, ale również sposób na uniknięcie korków i zaoszczędzenie czasu podczas podróży po mieście – twierdzą eksperci.
W rozwój mikromobilności w Polsce wpisują się również wypożyczalnie rowerów. Systemy wynajmu na minuty funkcjonują już w ok. 80 miastach, zachęcając mieszkańców i turystów do tej formy transportu. Ponadto, na polskim rynku – ramach carsharingu – dostępne są elektryczne skutery czy małe samochody elektryczne.
Na koniec marca 2023 r. na polskim rynku mobilności współdzielonej – w kategorii samoobsługowej – zarejestrowane było prawie 90 tys. pojazdów. Liczby te obejmują zarówno jednoślady, jak i samochody, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub bezpośrednio od właścicieli pojazdów.
Mikromobilność, czyli element transportu miejskiego
Jest to element rozwoju stref niskoemisyjnych w Polsce, ponieważ redukcja liczby pojazdów jest niezbędnym krokiem w dekarbonizacji miast i stref miejskich. W Europie Środkowej coraz więcej miast inwestuje w autobusy elektryczne i wodorowe. Jest to ważne, ponieważ rozwiązania na „ostatnim odcinku” (last-mile) muszą zależeć od solidnego systemu autobusów i transportu kolejowego.
Polska odnotowała wzrost w sektorze mikromobilności o 44 procent w stosunku rok do roku, Warszawa może pochwalić się jedną z największych flot elektrycznych autobusów w Unii Europejskiej, a wiele obszarów miejskich rozważa również rozwiązania transportu publicznego wykorzystującą technologię wodorową.
Z miesiąca na miesiąc transport miejski staje się coraz bardziej ekologiczny i innowacyjny – ocenia Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
KNM2023: wiodące wydarzenie w branży
Jednym z tematów tegorocznego Kongresu była kwestia mikromobilności i multimodalności jako integralnych części przyszłego systemu transportowego w miastach. Zaprezentowano „Strategię Rozwoju Nowej Mobilności” diagnozującą 8 kluczowych wyzwań oraz zawierająca łącznie 15 rekomendacji działań, których wprowadzenie pozwoli na rozwój nowych form mobilności w polskich samorządach.
Podczas konferencji zainicjonowano też projekt „Narodowej Strategii Rowerowej”. Wiodący interesariusze i przedstawiciele branży dyskutowali o zmianach regulacyjnych stymulujących rozwój sektora mikromobilności w Polsce oraz najlepszych praktykach w tym obszarze, wdrożonych w europejskich miastach.
Kongres był okazją do nawiązania współpracy, inspirowania innowacji i torowania drogi dla zrównoważonego i włączającego ekosystemu transportowego. To unikalna możliwość poznania ekspertów, podzielenia się spostrzeżeniami i pomysłami na temat tego, jak wspólnie napędzać transformację w kierunku inteligentniejszych, bardziej ekologicznych i bardziej połączonych rozwiązań mobilnych – oceniła Maria Tsavachidis, CEO of EIT Urban Mobility, partnera łódzkiego spotkania.