Italian-Polish Aerospace Forum. Jaki samolot oferują nam Włosi?

by Leszek Sadkowski

Za nami najważniejsze wydarzenie dotyczące współpracy naukowej i biznesowej pomiędzy Włochami a Polską w sektorze lotniczo-kosmicznym. Już po raz trzeci eksperci spotkali się, by podsumować dotychczasowe działania i uzgodnić wspólne plany, których celem jest rozwój oraz zwiększenie zarówno współpracy przemysłowej sektora lotniczo-kosmicznego jak i obronności obydwu krajów.

Włosko-Polskie Forum Lotnictwa podzielone było na dwie części: konferencyjną prowadzoną przez autorytety branżowe oraz sesję networkingową z udziałem wszystkich obecnych firm. Spotkanie oficjalnie rozpoczęte zostało przez Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce Luca Franchetti Pardo, który podkreślił ogromne znaczenie współpracy włosko – polskiej w tym sektorze.

Luca Franchetti Pardo:

W obliczu coraz bardziej niestabilnej sytuacji w zakresie obronności, eksperci wojskowi, analitycy i przedsiębiorcy z obu krajów dyskutowali na temat przemysłu lotniczego i obronnego, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa obywateli.

Jest to sektor o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego, który charakteryzuje się również bardzo wysokimi kosztami w zakresie badań i rozwoju. Dlatego tak ważne jest wspieranie jak największej liczby inicjatyw współpracy pomiędzy zaprzyjaźnionymi krajami, takimi jak Polska i Włochy, w celu osiągnięcia maksymalnej synergii.

Wymiana doświadczeń i usług między naszymi krajami jest szansą dla obu państw, by utrzymać i wypracować konkurencyjność oraz innowacyjność tego istotnego dla bezpieczeństwa narodowego sektora.

Włosko-polska synergia

Z rocznym obrotem w wysokości 13 mld euro włoski przemysł lotniczy i kosmiczny plasuje się w pierwszej dziesiątce na świecie i stanowi jeden z najważniejszych, strategicznych sektorów produkcyjnych we Włoszech.

W 2022 r. włoski eksport sektora osiągnął 6,5 mld euro, co stanowi wzrost o 17,7 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a Włochy zajmują 4. miejsce wśród europejskich krajów eksportujących, po Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Zorganizowane przez Italian Trade Agency (ITA/ICE) i Ambasadę Włoch w Warszawie, we współpracy z Włoską Izbą Handlowo-Przemysłową w Polsce i strategicznym partnerstwem Leonardo, Włosko-Polskie Forum Lotnicze pomogło ustalić wspólne wyzwania na nadchodzące lata – ocenili jego uczestnicy.

Paolo Lemma, Dyrektor biura Italian Trade Agency (ICE/ITA) w Warszawie:

Trzecia edycja Forum ma na celu wzmocnienie współpracy obu krajów w przemyśle lotniczym, a w szczególności zbadanie i pogłębienie możliwości oferowanych przez polski sektor kosmiczny w celu uruchomienia nowych wspólnych projektów przemysłowych i handlowych, przy zaangażowaniu i udziale włoskich stowarzyszeń biznesowych i firm z sektora.

Największy partner handlowy w UE

Podczas spotkania Italian Trade Agency przedstawiła 9 firm z Włoch, zainteresowanych poznaniem polskich partnerów biznesowych: Area S.p.A., Alma Sistemi Srl, ASE S.p.A., COM.STAMP. S.r.l., Cordon Electronics Italia S.r.l., Emip, LEAT S.p.A., Progetti Speciali Italiani S.p.A., Viator Srl.

Co ciekawe, Włochy są drugim największym partnerem handlowym Polski w sektorze lotniczym i kosmicznym, po Stanach Zjednoczonych.

W 2022 r., według danych GUS, wartość wymiany handlowej w sektorze lotniczym między Polską a Włochami wyniosła ponad 314 mln euro, co stanowi wzrost o 78,1 procent rok do roku i potwierdza pozytywny trend wymiany w ostatnich latach między oboma krajami, oparty na współpracy przemysłowej, którego podstawą są czołowe firmy włoskiego przemysłu lotniczego, takie jak Leonardo, Avio czy Thales Alenia Space.

Włoski sektor lotniczy

Oprócz dużych firm będących głównymi wykonawcami, włoski łańcuch dostaw przemysłu lotniczego składa się w 80 procent z MŚP, skoncentrowanych głównie w pięciu głównych klastrach regionalnych (tj. Piemont, Lombardia, Lacjum, Kampania i Apulia).

Zakres ich działalności jest szeroki, począwszy od tworzenia poszczególnych części i komponentów czy całych systemów i podsystemów, poprzez projektowanie i inżynierię, eksperymenty i testy oraz konserwację, po produkcję samolotów, śmigłowców, mikrosatelitów i rakiet kosmicznych.

Dodajmy, że włoski sektor lotniczy jest jednym z pionierów w dziedzinie badań i rozwoju oraz specjalizuje się w: cyfryzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych; badaniach nowych materiałów i wykorzystaniu nowych technologii (AI czy druk 3D), zwłaszcza w sektorze kosmicznym oraz Urban Air Mobility rozumianej jako inteligentna mobilność na obszarach miejskich i podmiejskich w promieniu około 50 km.

Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce:

Forum jest platformą, która umożliwia włoskim i polskim firmom z sektora lotniczego stawienie czoła złożonym wyzwaniom technologicznym. Wspólnie dołożymy starań, aby stworzyć jak najlepsze warunki do rozmów biznesowych.

Taka okazja do uzyskania dostępu do starannie wyselekcjonowanej sieci firm, instytucji i ekspertów branżowych jest przełomową zaletą dla całego łańcucha wartości. Jestem głęboko przekonany, że włosko-polska współpraca ma potencjał, aby sprostać nawet najbardziej złożonym wyzwaniom technologicznym w sektorze lotniczym.

Modernizacja Sił Powietrznych

Podczas wystąpienia Marco Lupo, Prezes Leonardo Poland podzielił się swoją perspektywą rozwoju sektora kosmiczno-lotniczego. Przypomniał, że Polska, zgodnie z wcześniejszymi komunikatami przedstawicieli wojska, zainteresowana jest pozyskaniem samolotów przewagi powietrznej, które uzupełnią istniejącą flotę Sił Powietrznych i rozwiną jej zdolności.

Zapewnił też, że Leonardo jako jeden z partnerów przemysłowych Konsorcjum Eurofighter, proponuje samolot Eurofighter Typhoon, jako najlepsze rozwiązanie dla Sił Powietrznych RP.

Marco Lupo, Prezes Leonardo Poland:

Samoloty przewagi powietrznej Eurofighter Typhoon są filarem złożonego i zróżnicowanego systemu obrony powietrznej: są narzędziem odstraszającym wroga, ale przede wszystkim utrzymując panowanie na niebie, zapewniają jednocześnie przewagę na lądzie.

Idea programu Eurofighter wynika z długofalowej strategii obrony i wizji przemysłowej. Obydwa wektory stanowią o sile i bezpieczeństwie kraju – z jednej strony Typhoon jest narzędziem odstraszania i zapewnienia przewagi powietrznej, a z drugiej, dzięki ciągłemu rozwojowi stanowi o przemysłowej zdolności, która jest podstawą bezpieczeństwa narodowego.

Modernizacji sił zbrojnych

W panelach dyskusyjnych, w których udział wzięli włoscy i polscy eksperci sektora lotniczego i kosmicznego rozmawiano o możliwościach modernizacji polskich sił zbrojnych, które wynikają ze współpracy obu krajów.

Jacek Libucha, Prezes Zarządu PZL-Świdnik, Calcedonio Aurelio Boscarino z Leonardo Aircraft Division, Gen. Luca De Martinis z Włoskiego Ministerstwa Obrony, gen. dyw. rez. pil. Jacek Pszczoła, były Inspektor Sił Powietrznych RP oraz Wiceprezes Zarządu Fundacji Alioth; Paweł Stężycki, Dyrektor Generalny Instytutu Lotnictwa im. Łukasiewicza i Prezes Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego oraz prof. Dario Peirone, Prezes Piemonckiej Agencji Inwestycyjnej wspólnie przyznali, że współdziałanie krajów pozwala skutecznie wzmocnić ich potencjał militarny.

Jacek Libucha, Prezes Zarządu PZL-Świdnik:

Podam przykład udanej współpracy międzynarodowej, którym jest rozwój i produkcja najlepszych w swojej kategorii śmigłowców AW101.

Śmigłowiec ten powstawał we współpracy rządów Włoch i Wielkiej Brytanii, wszedł do służby tych krajów i wielu innych na świecie. Dzisiaj także PZL-Świdnik jest częścią tego międzynarodowego programu – tu powstają niemal kompletne struktury płatowca, nie tylko dla programu polskiego, ale wszystkich innych dla klientów międzynarodowych.

Efektem tej współpracy trzech krajów: Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii są również morskie śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej RP. Krajowy program AW149 Ministerstwa Obrony Narodowej opiera się na idei ulokowania produkcji w zakładach PZL-Świdnik, jako głównym wykonawcy tej umowy, która obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca oraz uzbrojenia.

Dzięki temu, że krajowe zakłady stały się częścią międzynarodowej rodziny śmigłowcowej, Polska znacząco może przyśpieszyć rozwijanie własnej bazy technologicznej, tworzyć nowe miejsca pracy, przyciągać kadrę inżynierską i zapewniać bezpieczeństwo.

Sektor kosmiczno-lotniczy

Tematem panelu drugiego był rozwój sektora kosmiczno-lotniczego. Wśród panelistów byli:

Kamila Król z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Andrea Gaggelli, Wiceprezes ds. Sprzedaży Optronics & Space Equipment LoB – Leonardo, Paweł Wojtkiewicz, Prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego; pułkownik Marcin Mazur, Wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej POLSA; gen. bryg. Marcin Górka, Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Obrony Narodowej, Marcin Dobrowolski Prezes Zarządu PIAP SPACE; gen. bryg. Luca Monaco Szef Dowództwa Operacji Kosmicznych, przedstawiciel Włoskiego Ministerstwa Obrony oraz Giampiero Di Paolo Wiceprezes Navigation Italy i Thales Alenia Space.

W trakcie panelu określili możliwości i korzyści, jakie włosko-polska współpraca może przynieść obu krajom w sektorze lotniczym. Zaznaczyli, że Polska ze swoją specjalizacją i dużym doświadczeniem: w technologiach rakietowych i systemach mikrosatelitarnych, jest bardzo dobrym partnerem w rozwoju sektora.

Omówili także doświadczenia obu krajów, a także ich różne podejścia i najlepsze praktyki w tym te dotyczące: AI, innowacyjnych technologii, zaawansowanych badań i zrównoważonego rozwoju.

***

Trzecią edycję Italian-Polish Aerospace Forum zakończyły spotkania networkingowe, w których udział wzięło ponad 80 przedstawicieli firm i instytucji z sektora lotniczo-kosmicznego. W 10 osobowych grupach wymieniano się spostrzeżeniami i praktykami oraz rozmawiano o możliwej współpracy między firmami.

Możesz również lubić