IT: “Do Rosji już nie wrócimy. Polska i Niemcy to rynki przyszłości”

by Leszek Sadkowski

ASBISc Enterprises dystrybutor, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), pomimo trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2023 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w I pół. 2023 r. wyniosły blisko 1,4 mld USD (blisko 6 mld zł) i były o 15 procent wyższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,2 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 28,6 mln USD (122,3 mln zł) w porównaniu do 27,1 mln USD w I półroczu 2022 r. (wzrost o 6 procent). Jak wygląda dziś światowy rynek IT w świetle wojennej zawieruchy?

W II kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 674,1 mln USD (2,8 mld zł) przychodów oraz 11,2 mln USD zysku netto (47 mln zł). Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 r. Po I półroczu stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 44 oraz 35 procent na poziomie zysku netto.

Rekordowy rok w historii

Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 r. będą się kształtowały pomiędzy 3 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.

Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 52 procent w I półroczu 2023 r.). Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), utrzymując w I półroczu tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie ponad 53,5 mln USD (wzrost o 34,5 procent względem analogicznego okresu ubiegłego roku) – czytamy w raporcie.

Dodajmy, że ASBIS wypłacił dywidendę z zysków za 2022 rok w wysokości 0,25 USD na akcję. Łącznie z zaliczką wypłaconą w grudniu ubiegłego roku, wartość dywidendy wyniosła 0,45 USD na akcję i była najwyższa w historii.
ASBIS zarejestrował też sześć nowych spółek zależnych: w Armenii, Gruzji, Azerbejdżanie, Maroku, Mołdawii i RPA oraz otworzył w Kiszyniowie pierwszy sklep iSpace (prowadzi już 29 sklepów iSpace).

Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS:

Po najbardziej rentownym pierwszym kwartale w historii Spółki, drugi kwartał 2023 roku zakończyliśmy mocno, generując z miesiąca na miesiąc wysoki, dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Dzięki konsekwentnej realizacji naszej strategii i ogromnej determinacji naszych zespołów udało nam się osiągnąć mocny wzrost przychodów, pomimo faktu, iż historycznie drugi kwartał jest najsłabszym kwartałem roku kalendarzowego w branży IT.

W II kwartale 2023 roku kontynuowaliśmy naszą strategię inwestowania na perspektywicznych rynkach, takich jak kraje Azji Centralnej, Kaukazu i Afryki, ale także w Europie Zachodniej, budując zespoły, dzięki którym możemy zwiększać sprzedaż i rozwijać portfolio produktów i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS).

Nowe kraje i nowe marki

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w II kwartale 2023 r. i I półroczu 2023 r. W II kw. 2023 i w I półroczu 2023 r. sprzedaż w krajach byłego ZSRR wzrosła odpowiednio o 37,8 i 17,9 procent – wylicza wiceprezes Costas Tziamalis. I dodaje, że grupa pracuje nad tym, żeby do listy dołączyły nowe kraje i nowe marki, jednak do Rosji już nie wróci, a Polska i Niemcy to dla firmy rynki przyszłości.

Ten sam trend obserwowano w Europie Środkowo-Wschodniej (wzrost o 20,1 procent w II kw. 2023 r. i 7,7 procent w I półroczu 2023 r.). W wyniku powyższych faktów, udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej w ogólnych przychodach Spółki za II kwartał zmniejszył się kosztem wzrostu w krajach byłego ZSRR i Europy Zachodniej.

Udział krajów byłego ZSRR wzrósł w II kwartale 2023 r. do 48,02 procent (z 45,50 w II kwartale 2022 r.) oraz do 52,23 procent w I półroczu 2023 r. (z 51,09 procent w I półroczu 2022 r.). Udział Bliskiego Wschodu i Afryki spadł zarówno w II kwartale 2023 r., jak iw I półroczu 2023 r. do odpowiednio 15,22 procent (z 16,92 w II kwartale 2022 r.) i 13,93 procent (z 14,71 w I półroczu 2022 r.).

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW:

* Analiza poszczególnych krajów wskazuje na utrzymujący się silny wzrost w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie sprzedaż wzrosła o 31,7 procent w II kwartale 2023 r. i 36,1 procent w I półroczu 2023 r. w porównaniu z analogicznymi okresami 2022 r.

* Działalność w Ukrainie, drugim największym rynku działalności, który jest bezpośrednio dotknięty wojną, wzrosła o 126,5 procent w II kwartale 2023 r. i 62,7 procent w I półroczu 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r.

* Zjednoczone Emiraty Arabskie – trzeci co do wielkości rynek Grupy osiągnął przychody w wysokości 143,3 mln USD w I połowie 2023 r., co oznacza wzrost o 6,6 procent rok do roku.

* Polska odnotowała wzrost zarówno w II kwartale 2023 r. (+64,2), jak i I półroczu 2023 r. (+34,5 procent) w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktowymi w Polsce były procesory, karty graficzne i akcesoria.

W II kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

Ukraina – wzrost o 126,5 procent
Niemcy – wzrost o 104,0 procent
Rumunia – wzrost o 76,7 procent
Polska – wzrost o 64,2 procent
Gruzja – wzrost o 56,8 procent

Możesz również lubić