Cyfrowe kanały sprzedaży pewna szansa dla przedsiębiorców z sektora MŚP na przetrwanie kryzysu i odbudowę zysków w czasie pandemii. Bezpłatny program Google oraz PFR i Chmury Krajowej, Firmy Jutra. Programy pomogły ponad 11 tys. firm rozwinąć biznes w internecie, a dzięki szkoleniom 3 tys. przedsiębiorców rozpoczęło sprzedaż online. Teraz Google wprowadza na polski rynek dwa narzędzia, które mają ułatwić działalność firm w e-handlu.
Bezpłatne szkolenia Firmy Jutra ruszyły w listopadzie 2020 r. i do końca września 2021 r. skorzystało z nich ponad 11 tys. firm, a do końca tego roku przeszkolone zostaną kolejne 4 tys. Badanie Ipsos z sierpnia br. potwierdziło, że co trzeci uczestnik szkoleń odnotował wzrost sprzedaży i liczby klientów dzięki programowi, który wpłynął przede wszystkim na wzrost liczby odwiedzin na stronie internetowej – chwali się firma.
Zrozumieć potrzeby klienta
Wśród przedsiębiorców, którzy odbyli kurs ok. 8 tys. małych i średnich firm wykorzystało narzędzia cyfrowe do rozwoju i utrzymania biznesu w czasie pandemii, a ok. 3 tys. rozpoczęło sprzedaż online. Z myślą o nich i wszystkich firmach, które skupiają się na handlu w sieci, Google udostępnił dwa bezpłatne narzędzia Grow My Store oraz Nawigator Wyszukiwań Lokalnych, które można obsługiwać w języku polskim.
Wskutek pandemii i ograniczeń z nią związanych, rynek e-commerce w Polsce urósł w 2020 roku o 42 procent. Obecnie 3 na 4 polskich internautów przynajmniej od czasu do czasu kupuje produkty przez internet. Dodatkowo pandemia zmieniła sposób, w jaki konsumenci robią zakupy.
To online stał się miejscem pierwszego wyboru dla klientów, którzy poszukują informacji na temat produktów i odkrywają te, które chcą kupić. Dlatego tak istotne jest dobre zrozumienie potrzeb i zachowań klienta w sieci, by móc szybko i właściwie na nie odpowiedzieć. Nasze nowe narzędzia, Grow my Store i Nawigator Wyszukiwań Lokalnych analizują sytuację każdej firmy i generują bezpłatny raport z rekomendacjami na temat tego, co przedsiębiorcy powinni zmienić i ulepszyć w swoim e-biznesie, by nie zostać w tyle i dynamicznie się rozwijać ‒ mówi Hanna Kulawczuk, Product Marketing Manager, Google Polska.
Jak działa Grow My Store?
Chodzi o narzędzie, które pomaga sprzedawcom poprawić jakość obsługi klientów online, dzięki dostosowanym raportom i rekomendacjom opartym na analizie obecności w internecie. Narzędzie testuje witryny detaliczne pod kątem 22 wskaźników, pochodzących z kilku badań, które dotyczą najlepszych praktyk w zakresie budowania pozytywnych doświadczeń klientów.
Grow My Store zadebiutowało w maju 2019 r. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Od tego czasu jego premiery miały miejsce w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Holandii i we Włoszech. Rok później, opierając się na sukcesie narzędzia i bazując na opiniach użytkowników, zostało ono zaktualizowane. Oprócz oceny witryn sprzedawców, nowa wersja pomaga przedsiębiorcom dowiedzieć się, jak poprawić ich obecność w internecie dzięki bardziej dostosowanym do potrzeb klientów sugestiom, porównuje ich z najlepszymi w swojej klasie sprzedawcami w swojej branży, pomaga zrozumieć, jak zwiększyć ruch na stronie internetowej czy udostępnia wybrane artykuły i zasoby dotyczące Covid-19 – podaje Google.
W czym pomaga Nawigator Wyszukiwań Lokalnych?
Narzędzie to dostarcza spersonalizowane wskazówki, które pomogą wyróżnić się firmie w wyszukiwarce i Mapach Google. Nawigator Wyszukiwań Lokalnych analizuje Profil Firmy w Google i sugeruje, które zmiany właściciel firmy powinien wprowadzić do swojej wizytówki, aby przedsiębiorstwo prezentowało się bardziej atrakcyjnie dla potencjalnych klientów i by widoczne były wszystkie niezbędne informacje.
Narzędzie jest intuicyjne i łatwe w użyciu, użytkownik musi jedynie wprowadzić nazwę swojej działalności, by po kilku minutach otrzymać wyniki analizy. Dla klientek, które najczęściej kupują nasze produkty w trakcie ciąży i jako świeżo upieczone mamy najważniejsze są czas i wygoda użytkowania strony. Dlatego skorzystanie z darmowego narzędzia od Google Grow My Store pomogło nam przeanalizować i ocenić naszą stronę internetową. Wiemy, co robimy dobrze, a w których obszarach musimy jeszcze popracować – twierdzi Monika Frydrych z Bonjour Mommy.