Chętniej korzystają z cyfrowych narzędzi, oszczędzają, nierzadko inwestują. Kobiety stale budują swoją stabilność finansową i rzadziej niż mężczyźni sięgają po produkty kredytowe. Jednak mimo większej dyscypliny ekonomicznej, Polki odczuwają nierówności płacowe, które realnie przekładają się na wysokość ich depozytów, niezależnie od grupy wiekowej.
Z okazji Dnia Kobiet VeloBank sprawdził, co o kobietach i rynku pracy, na którym funkcjonują, mówi sposób, w jaki wydają pieniądze. Przeanalizowano zagregowane zbiory danych z systemu CRM m. in. o rodzaju wykonywanych transakcji, ich wysokości, a także najczęściej wybieranych produktach finansowych.
Mniejsze wpływy to większa rozwaga
Okazuje się, że Polki podchodzą do swoich pieniędzy raczej rozważnie niż romantycznie. Planują długoterminowe strategie finansowe, częściej utrzymują środki na depozytach i rzadziej korzystają z produktów kredytowych.
Może wynikać to z tego, że kobiety wciąż zarabiają mniej od mężczyzn.
Z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w październiku 2022 roku przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mężczyzn było o 17,6 procent wyższe od pensji kobiet. Co więcej, dotyczy to niemal wszystkich grup zawodowych. Lukę płacową widać również w statystykach VeloBanku, z których wynika, że Polki otrzymują średnio o blisko 800 zł niższe wynagrodzenia niż Polacy.
Dysponują mniejszymi kwotami
Największe dysproporcje, bo wynoszące ok. 1200 zł, pojawiają się wśród najstarszych badanych grup – 56-65 i powyżej 66 lat. Mniejsze różnice, bo średnio nieco ponad 600 zł, występują wśród młodszych grup.
Polki dysponują mniejszymi kwotami i dlatego wielkość ich depozytów jest niższa średnio o 16 procent. Mimo to chętniej budują swoją stabilność finansową. Gromadzą środki finansowe na rachunkach bankowych, częściej utrzymują saldo powyżej 1 tys. zł na koncie oszczędnościowym (39 procent kobiet i 35 procent mężczyzn) oraz na lokacie (18 procent kobiet i 16 procent mężczyzn).
Mniej chętnie też sięgają po produkty kredytowe, takie jak pożyczki, karty kredytowe czy limity na kontach. Mężczyźni częściej posiłkują się kredytami gotówkowymi (8,9 procent wobec 7,2 procent), posiadają karty kredytowe (5,3 vs. 4,3 procent) i limity w ROR.
Używają nowoczesnych technologii
Panie są zwolenniczkami nowoczesnych technologii i korzystają z bankowości elektronicznej, szczególnie w przedziałach wiekowych poniżej 25 roku życia i powyżej 46 roku życia. Dodatkowo więcej kobiet automatyzuje swoje bankowanie, ustalając na rachunku polecenie zapłaty (5,4 kobiet i 4,8 procent mężczyzn).
Panowie za to chętniej korzystają z bankomatów (73 procent mężczyzn vs. 62 procent kobiet) i częściej płacą kartą. Średnia liczba transakcji „plastikiem” dla mężczyzn to 30-33 versus 26-29 dla kobiet.
Więcej wydatków na zdrowie i urodę
Konstrukcja budżetu poszczególnych płci wskazuje, że na dom i rodzinę kobiety i mężczyźni wydają podobne kwoty, natomiast różnice pojawiają się w kategoriach ‘uroda’ i ‘motoryzacja’.
Ogólnie mężczyźni wydają średnio o 10 procent więcej niż kobiety, ale warto podkreślić, że w bazowych kategoriach, takich jak jedzenie, dzieci czy utrzymanie gospodarstwa domowego, odchylenia są marginalne. Panowie wydają ok. 9 procent więcej na comiesięczny czynsz, w pozostałych grupach nieznaczenie wyższe kwoty pokrywają kobiety.
Gdzie są znaczące różnice? Panie wydają przeciętnie 45 procent więcej na kategorię uroda, 40 procent więcej na ubrania i 18 procent więcej na zdrowie. Panowie za to wyższe kwoty przeznaczają na samochód (ok. 74 procent), podróże (61 procent) i remonty (ok. 30 procent).