fritz-kola to pierwotny startup, a następnie niezależna, prywatna firma z Hamburga, która wyewoluowała ze startupu do średniej wielkości przedsiębiorstwa. Marka szybko zyskała miano lidera rynku w segmencie produkcji rzemieślniczej koli. fritz-kola została założona w 2002 roku przez dwóch studentów. Pierwsza kola tej marki weszła na rynek w 2003 roku, po czym pojawiły się kolejne warianty koli oraz szereg lemoniad i spritzerów.
fritz-kola szuka obecnie możliwości rozwoju w Polsce, jako obiecującym i przyszłościowym rynku dla swoich produktów. I może mieć na to szansę, biorąc pod uwagę chęć poznawczą polskich konsumentów, którzy już nieco znudzili się globalnymi markami i ich produktami. Spójrzmy skąd wziął się pomysł na projekt i jak młodzi Niemcy rzucili rękawice wielkim, globalnym koncernom.
Początek działalności
Historia znajomości Mirco Wolfa Wiegerta i jego najlepszego przyjaciela Lorenza Hampla sięga czasów harcerstwa. Po studiach postanowili założyć własną, wspólną firmę. W zeszycie pomysłów zapisywali koncepcje biznesowe, począwszy od własnego baru po ekipę sprzątającą.
Pewnego wieczoru, jedząc mrożoną pizzę i popijając ją colą, wpadli na pomysł stworzenia własnego napoju – koli, ale takiej, która stałaby się jeszcze lepsza niż rynkowy lider. Czyli koli z większą zawartością kofeiny, nieco mniej słodką, z wyraźną nutą cytrusów.
Szukając możliwości zdobycia kapitału na realizację projektu, obaj bez wahania wypowiedzieli swoje umowy w ramach kredytu hipotecznego i założyli firmę fritz-kola z wkładem wynoszącym 7000 €. Po kilku próbach znalezienia idealnej receptury, w 2003 roku wypuścili na rynek pierwszą fritz-kolę. Jako że nie starczyło im pieniędzy na opracowanie profesjonalnego logo, zdecydowali się oznaczyć butelki własnymi wizerunkami. To czysto pragmatyczne podejście w rezultacie okazało się też dobrym posunięciem marketingowym – pokazała perspektywa czasu.
W kolejnych latach powstały inne warianty koli oraz szeroki wybór lemoniad i napojów gazowanych. Ten z pozoru banalny pomysł osiągnął rozmiary dużej firmy zatrudniającej blisko 300 pracowników z sześciu różnych krajów.
Pozycja rynkowa fritza
W Niemczech, od III kwartału 2021 do II kwartału 2022, fritz-kola osiągnęła najwyższy wzrost sprzedaży w kategorii napojów typu kola na poziomie 4,6 procent. Wzrost przychodów na poziomie 7,1 procent był również drugim najwyższym w kategorii tego rodzaju napojów. Pod względem sprzedaży, fritz-kola jest numerem 3. na rynku niemieckim w kategorii napojów kola (według Nielsena). Ten rok jest kolejnym, w którym fritz-kola notuje pozytywne wyniki i stopniowo wypiera z rynku (głównie HoReCa) znane amerykańskie koncerny.
Litera „k“ w słowie „kola“ nie jest tylko elementem alfabetu, ale symbolizuje wszystko, co fritz-kola chce robić inaczej w stosunku do tego, co już jest obecne na rynku. fritz-kola ma bowiem symbolizować określone wartości, tj. niezależność, tolerancja, otwartość i różnorodność – podaje spółka.
Sama komunikacja marki w duchu Hanzy ma być prostolinijna i oparta na poczuciu humoru, a komunikaty są bezpośrednie, co ma odzwierciedlenie w identyfikacji wizualnej marki: do dziś linia graficzna fritz-koli utrzymana jest w tonacji czarno-białej, z udziałem specjalnej typografii.
Asortyment produktów
Od momentu powstania, kola pisana małą literą „k” zdołała zyskać swoich entuzjastów. fritz-kulturgüter składa się obecnie z 13 produktów w 4 różnych kategoriach (fritz-kola, fritz-limo, fritz-spritz i anjola), z których wiele jest znanych nie tylko w Niemczech, ale również w całej Europie.
fritz-kola: Rodzina fritz obejmuje obecnie cztery różne rodzaje koli: oryginalna fritz-kola, fritz-kola bez cukru, fritz-kola superzero i fritz-kola organic kola. Wszystkie napoje produkowane w ramach marki fritz-kola bazują na naturalnej wodzie mineralnej i zawierają 25 mg kofeiny na 100 ml – znacznie więcej w stosunku do innych napojów typu cola.
fritz-spritz: Od 2014 roku w ofercie znajdują się również trzy odmiany fritz-spritz: organic apple spritzer, organic grape spritzer i organic rhubarb spritzer. Wszystkie trzy napoje charakteryzują się wyższą niż ogólnie powszechna zawartością owoców, zastosowaniem naturalnego soku oraz składników pochodzących prosto z gospodarstw ekologicznych.
fritz-limo: to seria orzeźwiających lemoniad marki fritz obejmująca fritz-limos w kilku smakowych wersjach: pomarańczowej, melona miodowego, cytrynowej i jabłkowo-wiśniowo-morelowej.
Zrównoważony rozwój
W celu ograniczenia transportu i związanych z nim emisji substancji szkodliwych, fritz-kola współpracuje z dostawcami i rozlewniami, które mają charakter regionalny, a sama produkcja ukierunkowana jest na oszczędzanie zasobów. W 2022 roku zainwestowano w nową rozlewnię szklanych butelek wielokrotnego użytku zlokalizowaną nieopodal źródła mineralnego Franken Brunnen.
W tym roku nowa napełniarka zwiększy efektywność w zakresie wykorzystania szklanych butelek wielokrotnego użytku, umożliwiając skrócenie ścieżek transportowych w przypadku dystrybucji regionalnej. Dzięki nowym technologiom, oszczędności wody wzrosną o 75 procent, co oznacza równoczesne zmniejszenie zużycia energii i zasobów – cieszą się Niemcy.
fritz-kola zwraca bowiem uwagę na regionalność przy wyborze dostawców: 100 procent opakowań pochodzi z Niemiec i to może być godnym do naśladowania przykładem.
Inicjatywa: pijmy ze szkła
Sam przemysł napojów jest uważany za jeden z najbardziej zagrażających środowisku z uwagi na olbrzymią produkcję plastiku, każdego roku produkuje się ponad 480 mln plastikowych butelek. W ramach inicjatywy „Pijmy ze Szkła”, od 2020 roku fritz-kola współpracuje z hurtowniami, sprzedawcami detalicznymi i restauracjami, próbując doprowadzić do zmiany systemu w przemyśle napojów, a tym samym zająć stanowisko w obszarze gospodarki odpadowej.
Wszystkie produkty fritz zawsze były dostępne wyłącznie w szklanych butelkach wielokrotnego użytku, co oferuje konkretne korzyści w wymiarze ekologicznym. Szklane butelki mogą być ponownie napełniane do 50 razy i w 100 procentach nadają się do recyklingu (zawierają 60-90 procent szkła z recyklingu).
Co więcej, nie uwalniają do środowiska żadnych (mikro)tworzyw sztucznych ani innych szkodliwych substancji. Dla firmy fritz-kola szczególnie ważne jest, aby za granicą reprezentowane były nie tylko jej produkty, ale także idea zaangażowania społecznego reprezentowanego przez markę.
Inicjatywa: każda butelka pomaga
Dzięki autorskiej inicjatywie społecznej „Każda Butelka Pomaga”, fritz-kola wspiera osoby zbierające kaucję za butelki w całej Europie. Jest to istotne, ponieważ w samych Niemczech mieszka co najmniej 980 tys. osób, które zbierają butelki wielokrotnego użytku.
I wydaje się, że m.in. dzięki takim akcjom fritz-kola ma szansę na pozyskanie młodszych i bardziej świadomych konsumentów także w Polsce, głównie w dużych miastach, gdzie podobne wartości są promowane. Na początku produkty te trafią do barów i restauracji – to głównie na nich skupią się producenci z Hamburga.