Dla tej marki kryzysu nie ma. Wysoki popyt na Mercedesy notowała Europa, USA i Chiny przy pełnym portfelu zamówień, dobrym poziomie cen i korzystnym miksie modeli. To oznaczało solidną rentowność – skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w II kwartale to 14,2 procent w Mercedes‑Benz Cars (II kwartał 2021: 12,8 procent) i 10,1 procent w Mercedes‑Benz Vans (II kwartał 2021: 11,4 procent) oraz skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) w wysokości 17,1 procent w Mercedes‑Benz Mobility (II kwartał 2021: 24 procent).
Podkreślmy też opłacalną strategię: Mercedes-Benz Cars zwiększa obroty o 8 procent, a skorygowany EBIT o 20 procent mimo spadku sprzedaży w wysokości 7 procent z powodu utrudnień w dostawach półprzewodników i zwiększenie odporności: firma zmniejsza uzależnienie od gazu i przeciwdziała niedoborom półprzewodników oraz ograniczeniom logistycznym na skutek COVID.
Skutkuje to poprawą prognoz: Mercedes-Benz Group podnosi prognozę dotyczącą obrotów na „znacznie powyżej” poziomu roku ubiegłego, natomiast EBIT koncernu na „nieco powyżej” poziomu roku ubiegłego; wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej prognozuje się „na poziomie roku ubiegłego”, a skorygowaną rentowność sprzedaży (RoS) w Mercedes-Benz Cars za rok 2022 na poziomie 12 do 14 procent.
Wysoki popyt na luksus
Spółka Mercedes‑Benz Group AG (skrót giełdowy: MBG) uzyskała w drugim kwartale imponujące wyniki. Firma podała, że decydujące znaczenie miał dalszy wysoki popyt na luksusowe samochody osobowe i samochody dostawcze klasy premium, korzystna oferta modeli, dobre ceny oraz utrzymywana dyscyplina kosztowa. Dzięki temu skorygowana rentowność sprzedaży w Mercedes‑Benz Cars wzrosła w minionym kwartale do 14,2 procent, a w Mercedes‑Benz Vans osiągnęła 10,1 procent – mimo wyzwań spowodowanych ograniczeniami na skutek COVID, utrzymujących się utrudnień w dostawach półprzewodników oraz skutków wojny na Ukrainie.
W tych niepewnych warunkach nasz zespół Mercedes‑Benz ponownie odnotował doskonały kwartał. Wykazując się większą roztropnością i odpornością stawiamy czoła coraz bardziej złożonym wyzwaniom makroekonomicznym i geopolitycznym. Jednocześnie mamy powody, aby z optymizmem spoglądać w przyszłość – przede wszystkim utrzymujący się wysoki popyt ze strony naszych klientów na całym świecie oraz kolejne nowości produktowe – tłumaczy Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes‑Benz Group AG.
Przyjrzyjmy się danym – spółka Mercedes-Benz Group AG zwiększyła obroty koncernu o 7 procent do kwoty 36,4 mld euro (II kwartał 2021: 34,1 mld euro), a skorygowany EBIT o 8 procent do kwoty 4,9 mld euro (II kwartał 2021: 4,6 mld euro). Koncentracja na najbardziej luksusowych samochodach (Top-End Luxury), pojazdach z akumulatorowym napędem elektrycznym (BEV), samochodach dostawczych klasy premium i konsekwentnym utrzymywaniu dyscypliny kosztowej pozwoliła zrekompensować uwarunkowany niedoborami półprzewodników spadek sprzedaży oraz wyższe koszty surowców.
Elektryczna przyszłość
W obliczu zaostrzonych napięć geopolitycznych po ataku Rosji na Ukrainę Mercedes‑Benz dąży do większego zabezpieczenia swoich łańcuchów dostaw. Firma szuka rozwiązań, które mają na celu zmniejszenie zużycia gazu ziemnego lub jego całkowite zastąpienie. I tak na przykład w zakładach w Sindelfingen, w których odbywa się produkcja EQS, Klasy S oraz wielu modeli Mercedes-Maybach, lakiernia może funkcjonować w trybie awaryjnym bez konieczności korzystania z gazu. Mercedes-Benz widzi w Niemczech potencjał redukcji tego surowca na poziomie ok. 50 procent, jeśli możliwy będzie regionalny pooling. Długoterminowym celem firmy jest całkowite przestawienie się z gazu na prąd i inne odnawialne źródła energii – podano w raporcie.
Mercedes‑Benz ogłasza też, że nie tylko przygotowuje się na problemy geopolityczne i makroekonomiczne, ale także intensywnie przyspiesza transformację prowadząca do w pełni elektrycznej przyszłości. Przykład: w czerwcu model Mercedes‑Benz VISION EQXX pobił własny rekord wydajności i w realnych warunkach przejechał ponad 1200 kilometrów przy jednym ładowaniu akumulatora. W drugim kwartale kontynuowano elektryczną ofensywę: rozpoczęto sprzedaż EQE i zaprezentowano model EQS-SUV. Jednocześnie Mercedes‑Benz podjął decyzję o zmianie swojej europejskiej sieci produkcji samochodów osobowych na nowy asortyment ze szczególnym uwzględnieniem luksusowych pojazdów elektrycznych.
Inwestycje, przepływy i płynność
Firma podała, że wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej wyniosły w drugim kwartale 1,4 mld euro (II kwartał 2021: 2,2 mld euro), ponieważ utrudnienia w dostawach półprzewodników i przerwy w łańcuchu dostaw doprowadziły do zwiększenia zapasów w toku. Skorygowane wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej sięgnęły 2,1 mld euro (II kwartał 2021: 2,5 mld euro) przy płynności finansowej netto w wysokości 19,1 mld euro (na koniec 2021: 21,0 mld euro).
Z kolei wartość inwestycji koncernu w majątek trwały wyniosła w drugim kwartale 2022 roku 0,8 mld euro (II kwartał 2021: 1,0 mld euro). Mercedes‑Benz Cars zainwestował w majątek trwały 0,7 mld euro (II kwartał 2021: 0,9 mld euro), a Mercedes‑Benz Vans 0,03 mld euro (II kwartał 2021: 0,03 mld euro). Na poziomie koncernu wydatki na badania i rozwój sięgnęły w drugim kwartale 2,2 mld euro (II kwartał 2021: 2,4 mld euro). Jak zatem widzimy kryzysu w Mercedesie nie ma i na razie nie zanosi się na to.