Drugie życie centrów handlowych. Nowe galerie wchodzą na rynek

by Leszek Sadkowski

Z najnowszego raportu Retail Research Forum, przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych, wynika, że kluczowy wpływ na sytuację w II połowie 2021 r. wciąż miała pandemia. Mimo to, dla branży centrów handlowych był to okres poprawy wyników i nadrabiania strat, spowodowanych przez lockdowny z pierwszej połowy roku. Obroty najemców od maja wykazywały tendencję wzrostową i były o 0,75 proc. niższe niż w 2019 r. (130,1 procent obrotów porównując do II półrocza 2020 r.). Tzw. odwiedzalność osiągnęła zaś poziom 92,4 procent w porównaniu do II połowy 2019 r. i 126,8 procent do II półrocza 2020 r.

Powrót do normy

Wygląda zatem na to, że sytuacja wraca do przedcovidowej normy, bo dane pokazują też pozytywną zmianę na rynku inwestycyjnym. W II półroczu 2021 r. do użytku oddano 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej (GLA), w porównaniu do ok. 90 tys. mkw. GLA w ciągu pierwszych 6 miesięcy. Tym samym, na polskim rynku łączne zasoby powierzchni handlowej osiągnęły poziom ok. 12,63 mln mkw. Z kolei transakcje na rynku nieruchomości komercyjnych w całym 2021 r. wzrosły o 7 procent w stosunku do 2020 r. i wyniosły 5,7 mld EUR, w tym 900 mln EUR na nieruchomości handlowe.

Analizując raport widzimy, że branża centrów handlowych nadrabiała w II półroczu 2021 r. straty spowodowane pandemią. Poziomy obrotów były już porównywalne z 2019 r., mimo, że odwiedzalność, w związku z wciąż trwającą pandemią i ostrożnością klientów, była wciąż niższa niż przed pandemią. Wzrosła wartość średniego koszyka zakupowego, co napawa optymizmem, szczególnie w przypadku dużych centrów z szeroką ofertą handlową. Pozytywnie nastraja też fakt, że w 2021 r. inwestorzy wydali ponad 5,7 mld Euro na nieruchomości komercyjne. Choć to niższy poziom od rekordowych obrotów z 2019 r., to w porównaniu do 2020 r. widać już 7 proc. wzrost. Oznacza to, że polski rynek inwestycyjny wraca do formy – ocenia Krzysztof Poznański, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wejście Norblina

Dodajmy, że w drugiej połowie 2021 roku polski rynek handlowy wzbogacił się o ponad 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Największe nowe obiekty to Fabryka Norblina, handlowa część inwestycji Capital Park w Warszawie (26 000 mkw. GLA); centrum handlowe Galeria Andrychów (24 000 mkw. GLA), park handlowy w Lipniku (18 800 mkw. GLA) oraz rozbudowane centrum Focus Mall w Zielonej Górze (15 000 mkw. GLA). Jednocześnie, w wyniku zamknięcia kilku obiektów starszej generacji, których głównym najemcą była sieć Tesco, o ponad 110 tys. mkw. GLA zmniejszyła się podaż powierzchni handlowych.

Najpopularniejszym formatem pozostają wciąż centra handlowe, które stanowią 84 procent wszystkich zasobów. Udział parków handlowych wzrósł do około 14 procent, a 2 procent stanowią centra wyprzedażowe, tzw. outlety. Ponad połowa (54 procent) powierzchni handlowej zlokalizowana jest w największych aglomeracjach, 34 procent w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców i 21 procent w grupie miast do 100 tys. mieszkańców. Na koniec 2021 r. nasycenie powierzchnią centrów handlowych osiągnęło 330 mkw. na 1000 mieszkańców – wynika z raportu.

Możesz również lubić