Dostawcza rewolucja Mercedesa. Chodzi o architekturę VAN.EA

by Leszek Sadkowski

Począwszy od 2026 r. wszystkie nowo opracowane średnie i duże samochody dostawcze Mercedes-Benz będą budowane na bazie VAN.EA. Co ciekawe, trzy moduły pozwalają na wyprodukowanie zarówno prywatnych luksusowych vanów, jak i samochodów dostawczych premium, przy zachowaniu maksymalnej synergii. Nowości jest więcej. W skrócie można opisać je tak:

Mercedes-Benz Vans dąży do tego, by do 2026 r. samochody elektryczne stanowiły do 20 procent, a do 2030 r. ponad 50 procent produkcji

Rentowny wzrost i rozszerzenie portfolio dzięki VAN.EA: po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych i Chinach zostaną wprowadzone luksusowe prywatne elektryczne vany średniej wielkości

• Mniej wariantów i znaczące korzyści skali: planowana redukcja portfolio o ponad 50 procent w porównaniu z obecną gamą samochodów dostawczych z napędem spalinowym, przy zapewnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów

• Elektryczne samochody turystyczne: nowa linia modeli fabrycznych średnich i dużych pojazdów kempingowych, oparta na VAN.EA

• Osobny produkowany seryjnie van zostanie zaprojektowany w wyższym przedziale cenowym dla branży kurierskiej.

Zmiany i innowacje

Począwszy od 2026 roku, wszystkie nowo opracowane samochody dostawcze Mercedes-Benz będą oparte na jednej innowacyjnej, modułowej i skalowalnej architekturze o nazwie VAN.EA (Van Electric Architecture). Zgodnie ze strategią „electric only”, koncepcja VAN.EA została opracowana od podstaw jako pojazd elektryczny zasilany baterią z energii trakcyjnej (BEV).

Budowane na niej będą wszystkie przyszłe średnie i duże samochody dostawcze, zarówno komercyjne, jak i prywatne. Niezależnie od tego, czy używany biznesowo jako wszechstronny samochód dostawczy klasy premium, czy jako rodzinny luksusowy van: pojazdy oparte na VAN.EA będą koncentrować się na wartości dodanej dla klientów i spełnieniu ich indywidualnych potrzeb.

Opracowanie jednej architektury VAN.EA pozwoli Mercedes-Benz Vans uprościć specjalnie zaprojektowaną ofertę pojazdów elektrycznych, co przełoży się na korzyści skali. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w portfolio o ponad 50 procent w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów.

Od 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA. Dzięki niej możemy skonsolidować nasze średnie i duże samochody dostawcze w jednej architekturze i znacznie uprościć nasze portfolio produktów. Maksymalna wartość dodana dla klientów przy jednoczesnej trwałej rentowności: VAN.EA podkreśla nasze dążenie do bycia liderem elektromobilności – tłumaczy Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.

Architektura VAN.EA

Dzięki VAN.EA Mercedes-Benz Vans skoncentruje się na wydajności i osiągach – w tym aerodynamice, układzie napędowym, oponach i podwoziu. Celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co bezpośrednio wiąże się z masą samochodu i kosztami – podaje firma.

Modułowa i skalowalna architektura oznacza również wysoki poziom efektu skali, a także maksymalne synergie dzięki prostszym i szybszym procesom. Z kolei efektywne wykorzystanie zasobów zarówno w rozwoju pojazdu, jak i w jego produkcji, zapewnia trwałą rentowność.

Trzy moduły VAN.EA pomogą osiągnąć cele:

· Moduł przedni składa się z elektrycznego układu napędowego i przedniej osi. Moduł ten jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA, dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach

· Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj również znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.

· Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.

Na bazie tych trzech modułów, VAN.EA umożliwia produkcję zarówno komercyjnych samochodów dostawczych, jak i używanych prywatnie vanów, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej synergii.

Luksusowe prywatne vany (VAN.EA-P)

VAN.EA-P oznacza prywatne vany w segmencie średniej wielkości o nowym poziomie luksusu. Jako samochód dla klientów ceniących wysoki styl życia, pojazd do przewozu VIP, lokalnie wolne od emisji CO2 mobilne biuro czy wreszcie auto dla aktywnych rodzin: dzięki innowacyjnemu systemowi operacyjnemu Mercedes-Benz (MB.OS), VAN.EA-P chce być gotowy do wyzwań (z planowanym zasięgiem ponad 500 kilometrów).

Nowe rynki, nowi klienci

Mercedes-Benz Vans dąży do dalszego rentownego wzrostu w swoich najważniejszych regionach. Dziś Europa jest najsilniejszym rynkiem z 60 procent udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes-Benz Vans chce tu umocnić swoją pozycję. Patrząc w przyszłość, firma dostrzega jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych klasy premium w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów.

Do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i rentowność, a także rozszerzyć portfolio, dodając do oferty samochody dostawcze oparte na VAN.EA.Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Chinach, producent planuje oferować oparte na VAN.EA prywatne vany o niezrównanym poziomie luksusu, aby jeszcze lepiej zaspokoić oczekiwania swoich wyrafinowanych klientów – podaje firma.

Sieć produkcyjna

Mercedes-Benz Vans zreorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki w pełni elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. Nowa fabryka ma pracować wg najwyższych standardów w zakresie produktywności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych segmentu premium.

Fabryka dużych samochodów dostawczych opartych na VAN.EA będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, podobnie jak wszystkie inne zakłady w sieci produkcyjnej. Fabryka planuje także pokryć 100 procent swojego zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych, łącząc różne odnawialne źródła energii na pokrycie zapotrzebowania zarówno na prąd jak i na ciepło. Zakłada się wykorzystanie różnych źródeł – fotowoltaiki, energii wiatrowej i pomp ciepła oraz energii geotermalnej. W razie potrzeby, jako rezerwę w godzinach szczytu, bierze się pod uwagę niewielką ilość biogazu – obiecuje Mercedes.

Z kolei w Düsseldorfie oprócz samochodów dostawczych eSprinter i Sprinter z napędem spalinowym, produkowane będą również podwozia z dużą kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie zaś nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie przekształcania na elektryczne vany na przykład samochodów kempingowych. Ponadto Mercedes-Benz Vans zamierza produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii. Dołączą do nich inne fabryki.

***

W 2022 roku Mercedes-Benz Vans osiągnął ponad 20 procent udziału w europejskim rynku dużych i średnich samochodów dostawczych. Sprzedano już ponad 40 000 elektrycznych vanów.

Możesz również lubić