Polacy są przywiązani do swoich telefonów. 29 procent respondentów posiada go od ponad dwóch lat, a aparaty kolejnych 36 procent zostały zakupione rok do dwóch lat temu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska. Dzieje się tak, ponieważ ok. 2/3 (64 procent) ankietowanych wymienia smartfon dopiero wtedy, gdy jest to konieczne, np. kiedy jest już zużyty.
Cena i marka
Kupując nowy telefon szukamy urządzenia, które mieści się w założonym przez nas budżecie. Zazwyczaj jest to kwota do 1000 zł (27 procent) lub pomiędzy 1000 zł a 2000 zł (33 procent). Oprócz ceny (66 procent wskazań), kluczowe przy wyborze nowego smartfona okazują się także: czas pracy baterii – 57 procent i marka producenta – 51 procent – wynika z badania.
Na co jeszcze zwracamy uwagę wybierając telefon? Możliwości aparatu oraz jakość ekranu wskazało po 42 procent respondentów. Zdecydowanie mniej osób kieruje się wyglądem urządzenia (28 procent), opiniami innych użytkowników (26 procent) czy zdaniem znajomych (18 procent). Sposób ładowania i wodoszczelność są istotne odpowiednio dla 14 i 13 procent ankietowanych.
W dobie wyścigu na innowacje paradoksalnie to czas pracy na baterii okazuje się najważniejszym aspektem technicznym podczas wyboru nowego smartfona. Aż 65 procent Polaków musi ładować swój telefon przynajmniej raz dziennie, co czwarty badany robi to co drugi dzień, a zaledwie 9 procent użytkowników rzadziej. W dodatku prawie 40 procent badanych uważa, że ładuje swój smartfon zbyt często. Z badań wynika, że szczególnie osoby z mniejszym budżetem mają niewygórowane oczekiwania w kwestii czasu pracy z dala od ładowarki – mówi Dorota Haller, CMO Huawei CBG Polska, VP Marketing Huawei CEE & Nordic.
Wymieniamy gdy musimy
Z badania wynika, że 29 procent respondentów posiada swój obecny telefon od ponad dwóch lat, a urządzenia kolejnych 36 procent zostały zakupione rok do dwóch lat temu. Co czwarty Polak wymienił komórkę w okresie od pół roku do roku, a 7 procent ma zupełnie nowe telefony – zakupione na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy. Okazało się też, że prawie 2/3 badanych wymienia smartfon dopiero, gdy jest to konieczne, a najbardziej przywiązani do swoich komórek są młodzi w wieku do 24 lat (71 procent osób w tej grupie wymienia urządzenie dopiero, gdy jest zużyte), a najmniej – osoby między 35 a 49 rokiem życia – 56 procent. Blisko co trzeci ankietowany zmienia telefon regularnie, zanim ulegnie zużyciu, a 5 procent czyni to dość często, nawet gdy tego nie potrzebuje, np. kiedy pojawia się nowy model aparatu.
Ile wydajemy na komórki?
Ważnym elementem badania jest cena. I tak jeśli już decydujemy się na zakup nowego smartfonu, kierujemy się właśnie nią – 60 procent Polaków kupuje komórki warte maksymalnie 2000 zł, z czego 27 procent – o wartości do 1000 zł. Zakupu urządzenia wartego między 2001-3000 zł dokonało 16 procent ankietowanych, od 3001 do 4000 zł – 8 procent użytkowników, a od 4001 do 5000 zł tylko 5 procent. Kolejne 3 procent respondentów posiada telefon warty od 5001 do 7000 zł, a próg 7000 zł wydanych na smartfona przekroczyło 2 procent badanych – wynika z sondażu.