Fenomen pod nazwą Dacia trwa. Marka zwiększa sprzedaż

by Leszek Sadkowski

W pierwszym kwartale 2023 roku Dacia sprzedała 171 789 samochodów, co stanowi wzrost o 34,3 procent. Marka odnotowała wzrost udziału w rynku samochodów osobowych o 0,8 punktu do poziomu 4,6 procent. To największy wzrost wśród 30 najbardziej popularnych marek. Sama Dacia Sandero sprzedała się w liczbie 68 318 sztuk, czyli o 26,1 procent więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Sandero utrzymało swoją pozycję najczęściej kupowanego samochodu przez klientów indywidualnych w Europie.

Sprzedaż Dacii Duster wzrosła o 23,9 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku i wyniosła 57 660 sztuk. Duster utrzymał miejsce w pierwszej trójce SUV-ów w Europie w segmencie klientów indywidualnych. Z kolei Dacia Jogger sprzedała się w pierwszym kwartale w liczbie 23 330 sztuk, a jej łączna sprzedaż od debiutu rynkowego przekroczyła próg 80 000 samochodów.

Również Dacia Spring utrzymuje wysoką dynamikę ze sprzedażą 14 494 sztuk, plasując się niezmiennie w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie na rynku klientów indywidualnych.

Rosną udziały w rynku

W sytuacji silnego wzrostu na całym rynku Dacia zdecydowanie sprzedaż, osiągając rekordowy udział w rynku. W pierwszym kwartale 2023 sprzedała łącznie 171 789 samochodów osobowych i dostawczych we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność. To o 34,3 procent więcej w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku.

Dzięki sukcesowi nowej identyfikacji wizualnej marka znacząco zwiększyła udział w rynku samochodów osobowych w Europie o 0,8 punktu do poziomu 4,6 procent. To największy wzrost wśród 30 najbardziej popularnych marek. We Francji, która jest największym rynkiem zbytu Dacii, w pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano 38 938 nowych samochodów marki, co daje wzrost o 32,6 procent w stosunku do poprzedniego roku. Te wyniki przełożyły się na zwiększenie udziału w rynku o 1,2 punktu do 7,6 procent (z uwzględnieniem samochodów osobowych i dostawczych) – podaje firma.

Rekordowy poziom sprzedaży i udziałów Dacii w rynku umocnił trzecią pozycję marki we wszystkich kanałach na rynku samochodów osobowych we Francji. Przy czym cztery modele Dacii (Sandero – numer 1, Spring na czwartym miejscu i na pozycji lidera wśród samochodów elektrycznych, Duster na piątej pozycji oraz Jogger na dziesiątej) uplasowały się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów w segmencie klientów indywidualnych.

Dacia w Europie

We Włoszech sprzedaż w ciągu pierwszego kwartału wyniosła 25 142 sztuki (wzrost o 29,7 procent), zapewniając marce 5,3 procent udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+ 0,2 punktu). Po raz pierwszy Dacia okazała się najlepiej sprzedającą się marką w segmencie klientów indywidualnych z udziałem 9,6 procent.

Silnie wzrosła również sprzedaż Dacii w Niemczech (16 399 sztuk, +30,4 procent), co przełożyło się na 2,2 procent udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+0,4 punktu). Jest to drugi najlepszy kwartał w historii marki na tym rynku.

Początek roku upłynął pod znakiem dużego wzrostu sprzedaży Dacii w Rumunii. Marka sprzedała 13 651 samochodów osobowych i dostawczych (wzrost o 81 procent), co zapewniło jej 33,1 procent udziału w rynku – o 9,8 punktu więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Więcej modeli

Dodajmy, że w pierwszym kwartale Dacia kontynuowała wzrost także dzięki poszerzeniu oferty modeli. Jogger HYBRID 140, pierwszy samochód hybrydowy Dacii i najbardziej przystępny rodzinny samochód hybrydowy na rynku, stanowi już blisko 25 procent miksu zamówień.

Spring, który spopularyzował elektromobilność dzięki przystępnej cenie, zebrał blisko 110 tysięcy zamówień od debiutu rynkowego. Nowy silnik ELECTRIC 65, dostępny z nową przekładnią redukcyjną (zwiększającą moment obrotowy przenoszony na koła), zapewnia większe przyspieszenie w szerszym zakresie – czytamy w komunikacie.

Dacia pisze dalszy ciąg swojej “succes story”. Wzrost sprzedaży w strategicznych dla marki krajach przekroczył 30 procent. Wdrożenie nowej tożsamości marki w modelach i w sieci, poszerzenie oferty zelektryfikowanych modeli, a także wprowadzenie wersji Extreme pozwoliły nam na utrzymanie bardzo wysokiej dynamiki rozwoju – podsumowuje Xavier Martinet, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Dacii.

Możesz również lubić