I w efekcie kupują mieszkania w ciemno. Dlatego spółka Skanska Residential Development Poland, we współpracy z Otodom Analytics, przeprowadziła badanie wśród potencjalnych nabywców nieruchomości, mające na celu zrozumienie, czym powinien cechować się nowy lokal wybudowany przez dewelopera, zarówno w standardzie podstawowym, jak i podwyższonym. Badanie jednoznacznie pokazało, że ankietowani mieli ograniczoną wiedzę na temat różnych standardów na rynku pierwotnym, co w rezultacie powoduje, że nie są oni w pełni świadomi tego, co dokładnie kupują.
W konsekwencji, jeszcze przed zakupem, mają problem z efektywnym porównywaniem ofert na rynku, a w momencie odbioru mogą czuć się nieusatysfakcjonowani standardem inwestycji.
Konieczność ciągłej edukacji
Jednym z kluczowych wniosków z badania Skanska jest konieczność ciągłej edukacji nabywców na temat różnorodnych standardów na rynku deweloperskim i umiejętności porównywania ofert o takim samym standardzie. Pojawia się też potrzeba jeszcze bardziej klarownego definiowania i komunikowania standardu deweloperskiego przez deweloperów.
Na początku badania respondenci zostali zapytani o to, czy ich zdaniem stan deweloperski jest określony przez prawo. Ponad połowa ankietowanych (53 procent) stwierdziła, że tak, zaś niewiele mniej (47 procent), że nie. W społeczeństwie zdania są więc podzielone. Kto ma zatem rację?
Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu w spółce Skanska ocenia, że polskie prawo określa, jak nowy budynek ma być przygotowany, jednak zapisy dotyczące standardu mieszkania nie są aż tak szczegółowe, a samo pojęcie „stanu deweloperskiego” nie zostało nigdy sprecyzowane w żadnej konkretnej ustawie czy rozporządzeniu.
Stąd mogą wynikać różnice w standardzie mieszkań oferowanych przez deweloperów. Warto mieć świadomość, że u każdego może przedstawiać się to nieco inaczej, co sprawia, że klienci mają trudności z poszukiwaniem informacji, zrozumieniem produktu, jakim jest nowe mieszkanie oraz porównywaniem różnych inwestycji na rynku – dodaje.
Podstawowy czy podwyższony standard?
Jakie są proporcje ofert mieszkań o standardzie podstawowym w porównaniu do tych o standardzie podwyższonym na rynku? Z analizy rynku JLL wynika, że na koniec drugiego kwartału 2023 roku, na rynku nieruchomości dostępnych było ponad 60 procent ofert mieszkań o standardzie podstawowym oraz około 25 procent ofert mieszkań o standardzie podwyższonym.
Co zatem powinien obejmować podstawowy standard deweloperski?
Najliczniej wskazywanymi odpowiedziami były: instalacje elektryczne i wyprowadzenia pod oświetlenie (65 procent), instalacje grzewcze, wentylacyjne i grzejniki (65 procent), tynki na ścianach i sufitach (63 procent), instalacje wodnokanalizacyjne i odpływy (63 procent), okna wyposażone w parapety wewnętrzne i zewnętrzne (63 procent) oraz drzwi wejściowe (62 procent). Większość ankietowanych oczekuje, że podstawowy stan deweloperski obejmuje wykończone mieszkanie, gotowe do dalszych prac, często wykonywanych już “na własną rękę”.
Kwestie związane z bezpieczeństwem
Z kolei zdaniem respondentów w mieszkaniu w podwyższonym standardzie deweloperskim, powinny przede wszystkim znajdować się: wygładzone ściany gotowe do malowania (48 procent), wysokiej klasy stolarka okienna o niskim współczynniku przenikania ciepła (46 procent), balkony z posadzką mrozoodporną i antypoślizgową (46 procent) oraz system automatyki mieszkaniowej smart home (39 procent).
Ankietowani zwrócili także uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem, wskazując odpowiedzi takie, jak: drzwi antywłamaniowe o wysokiej klasie (45 procent) czy antywłamaniowe rolety zewnętrzne (39 procent). W podwyższonym standardzie deweloperskim nie może również zabraknąć miejsca na ekologiczne rozwiązania służące środowisku – za zamontowaniem paneli fotowoltaicznych i rekuperacją opowiedział się aż co trzeci respondent.
Personalizacja przestrzeni życiowej
Rynek nieruchomości musi liczyć się z tym, że klienci mają bardzo różnorodne oczekiwania, które ewoluują wraz z bieżącymi trendami i wzrostem świadomości ekologicznej. Jednym z najbardziej zaskakujących wniosków z badania Skanska i OtoDom Analytics jest wyraźne zainteresowanie klientów materiałami antywłamaniowymi, antypoślizgowymi i mrozoodpornymi. Może to być spowodowane większą potrzebą ochrony i zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania.
Nie można też zapominać o rosnącym zapotrzebowaniu na indywidualną ekspresję i personalizację przestrzeni życiowej. Wielu klientów pragnie mieszkać w miejscu, które odzwierciedla ich unikalny styl i potrzeby.
Odpowiada na to duży odsetek wskazań klientów, którzy preferują elastyczność i samodzielność w dostosowywaniu swojego mieszkania do własnych potrzeb. Według odpowiedzi ankietowanych, aż 63 procent nabywców planuje samodzielne prace wykończeniowe, w tym budowę murowanych ścian działowych.
Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu w spółce Skanska:
44 procent respondentów wykazało, że najchętniej wybrałoby gotowe, wykończone mieszkanie. Nieco mniej, bo 32 procent zdecydowałoby się na mieszkanie w podstawowym stanie deweloperskim, natomiast w podwyższonym standardzie 24 procent badanych.
Należy zauważyć, że w Polsce popyt na lokale wykończone pod klucz zdecydowanie rośnie. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy była chociażby sprzedaż mieszkań wybudowanych przez Skanska na warszawskiej Woli. Lokal o powierzchni 30 m kw. w stanie deweloperskim, kilka miesięcy temu kosztował tam 520 tys. zł, podczas gdy cena dokładnie tego samego mieszkania wykończonego pod klucz i gotowego do zamieszkania wynosiła 720 tys. zł.
Ten drugi rodzaj lokalu sprzedaliśmy znacznie szybciej, co tylko pokazuje, że konsumenci cenią sobie nie tylko wygodę w postaci braku konieczności samodzielnego przeprowadzania prac wykończeniowych, ale przede wszystkim istotny jest dla nich spokój finansowy. Klienci już na samym początku wiedzą, ile środków będą musieli przeznaczyć na inwestycję, a to pozwala im na swobodne zagospodarowanie pieniędzy i uniknięcie nieprzewidzianych pożyczek na wykończenie mieszkania.
***
Na zlecenie Skanska Residential Development Poland, Otodom Analytics przeprowadził badanie w czerwcu i lipcu, zbierając 1004 wypełnione ankiety od potencjalnych nabywców znajdujących się w zaawansowanym etapie procesu kupna nieruchomości