Co to jest bancassurance? Banki nie wykorzystują tego potencjału

by Leszek Sadkowski

Blisko połowa (44 procent) klientów stwierdziła, że jest otwarta na zakup ubezpieczenia w banku – wynika z badania przeprowadzonego przez Sollers we współpracy z Ipsos. Zdaniem ekspertów, wykorzystując technologię ubezpieczeniową i API, banki mogą mocniej zaznaczyć swoją obecność w branży ubezpieczeniowej. Czy rzeczywiście jest to tak dobry interes dla banków?

Klienci ubezpieczeniowi są bardziej skłonni do wykupienia dodatkowego ubezpieczenia w banku niż u dostawców usług turystycznych, dealerów samochodowych czy w punktach sprzedaży detalicznej – brzmi wniosek z badania.

Wskaźniki akceptacji

Z ankiet przeprowadzonych przez Sollers Consulting wraz z Ipsos wynika, że wskaźniki akceptacji dla banków wahają się od 37 procent w Wielkiej Brytanii do 51 procent w Polsce. Badania przeprowadzono wśród 3200 klientów w Wielkiej Brytanii, w Niemczech, we Francji i w Polsce.

Zgodnie z ich wynikami klienci ubezpieczeniowi są bardziej skłonni do zakupu ubezpieczenia w banku niż w innych punktach sprzedaży. Jeśli chodzi o zakup ubezpieczenia w banku, 61 procent klientów jest otwartych na zakup ubezpieczenia domu, a 51 procent kupiłoby ubezpieczenie na życie. Znaczące i wyższe niż postrzegane w sektorze bankowym są wskaźniki akceptacji dla ubezpieczeń komunikacyjnych (47%) i ubezpieczeń podróżnych (35%).

Otwarci na alternatywne formy

Ubezpieczenia mogą być dla banków dochodowym biznesem. Wymagają jednak doświadczonego zespołu ubezpieczeniowego po stronie bankowej i odpowiedniej technologii – komentuje Piotr Pastuszka, Senior Manager w Sollers. – Ubezpieczenia są atrakcyjne dla sektora bankowego, ponieważ stanowią okazję do dodatkowych usług dla klientów i sprzedaży krzyżowej – dodaje.

Dodajmy, że klienci bancassurance są najbardziej zainteresowani ubezpieczeniem domu. W Niemczech popyt na ubezpieczenie domu jest niższy niż we Francji, w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ale ze wskaźnikiem akceptacji na poziomie 44 procent jest ono bardziej popularne niż ubezpieczenie na życie, komunikacyjne czy podróżne.

W Wielkiej Brytanii nietradycyjne kanały dystrybucji są nieco gorzej odbierane niż na innych rynkach, ale ubezpieczenie domu jest postrzegane jako najbardziej odpowiedni produkt dla tych kanałów. Polscy klienci ubezpieczeniowi są najbardziej otwarci na alternatywne formy dystrybucji ubezpieczeń, ze wskaźnikiem akceptacji na poziomie 49 procent – 8 do 17 punktów procentowych więcej niż w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i we Francji.

Patryk Nowak, Lead Consultant w Sollers:

Banki zaczęły realizować długoterminowe strategie w swojej działalności ubezpieczeniowej i coraz częściej sprzedają ubezpieczenia jako samodzielny produkt. Instytucje finansowe mają jednak jeszcze wiele do zrobienia, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Istnieje silna potrzeba cyfryzacji bancassurance, a banki muszą zacząć inwestować w technologię ubezpieczeniową, aby rozszerzyć swoją działalność ubezpieczeniową.

***

Terminem bancassurance określana jest działalność polegająca na wykorzystywaniu banku, jego placówek, usług i klientów do sprzedaży ubezpieczeń, zwykle życiowych i emerytalnych, przy inicjatywie takich działań pochodzącej z banków komercyjnych specjalizujących się w bankowości detalicznej.

Możesz również lubić