Rynek centrów handlowych wraca do formy. Ale obawy rosną

by Leszek Sadkowski

Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych, pokazuje, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie. Sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę 800 mln Euro. Jednocześnie obroty centrów handlowych były w tym okresie o 6,3 procent wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 98,6 procent tej z 2019 r.

Powrót do wyników i trendów

Z analizy raportu wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99 procent tej sprzed pandemii. Inwestorzy wydali blisko 2,9 mld Euro na nieruchomości komercyjne, w tym 800 mln Euro na obiekty handlowe. Z kolei dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców i rozbudowie 4 większych galerii powierzchnia handlowa osiągnęła 12,74 mkw. GLA – szacuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Poza tym, w I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano blisko 60 transakcji o wartości przekraczającej 2,88 mld Euro. Za 26 procent tej kwoty, czyli 800 mln Euro odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych. W największym stopniu przyczyniły się do nich dwie duże transakcje dotyczące przejęcia 50 procent udziałów portfela M1 przez PIMCO oraz 49 procent udziałów portfela EPP przez I Group.

Trudne otoczenie makroekonomiczne

Dane z rynku inwestycyjnego pokazują przyrost nowej powierzchni handlowej GLA o 97 tys. mkw., czyli ok. 8 procent więcej niż w I półroczu 2021 r., gdy do użytku oddano ok. 90 tys. mkw. GLA. Dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozbudowie 4 centrów handlowych, łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000 mieszkańców w 8 największych aglomeracjach). W budowie pozostaje kolejne 390 tys. mkw. GLA, w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84 procent zasobów handlowych w Polsce. Parki handlowe odpowiadają za 14 procent, a 2 procent to centra wyprzedażowe (tzw. outlety) – wynika z raportu.

Podsumowując – przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

Możesz również lubić