Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych, pokazuje, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie. Sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę 800 mln Euro. Jednocześnie obroty centrów handlowych były w tym okresie o 6,3 procent wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 98,6 procent tej z 2019 r.
Powrót do wyników i trendów
Z analizy raportu wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99 procent tej sprzed pandemii. Inwestorzy wydali blisko 2,9 mld Euro na nieruchomości komercyjne, w tym 800 mln Euro na obiekty handlowe. Z kolei dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców i rozbudowie 4 większych galerii powierzchnia handlowa osiągnęła 12,74 mkw. GLA – szacuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Poza tym, w I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano blisko 60 transakcji o wartości przekraczającej 2,88 mld Euro. Za 26 procent tej kwoty, czyli 800 mln Euro odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych. W największym stopniu przyczyniły się do nich dwie duże transakcje dotyczące przejęcia 50 procent udziałów portfela M1 przez PIMCO oraz 49 procent udziałów portfela EPP przez I Group.
Trudne otoczenie makroekonomiczne
Dane z rynku inwestycyjnego pokazują przyrost nowej powierzchni handlowej GLA o 97 tys. mkw., czyli ok. 8 procent więcej niż w I półroczu 2021 r., gdy do użytku oddano ok. 90 tys. mkw. GLA. Dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozbudowie 4 centrów handlowych, łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000 mieszkańców w 8 największych aglomeracjach). W budowie pozostaje kolejne 390 tys. mkw. GLA, w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84 procent zasobów handlowych w Polsce. Parki handlowe odpowiadają za 14 procent, a 2 procent to centra wyprzedażowe (tzw. outlety) – wynika z raportu.
Podsumowując – przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.