W 2021 roku Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu płatności mobilnych BLIK, drugi rok z rzędu zanotował zysk netto. W raportowanym okresie wyniósł on 31,7 mln zł. Przychody spółki wzrosły rok do roku o 60 procent, osiągając poziom 112,8 mln zł. Wynik operacyjny wzrósł z kolei o ponad 40 procent do poziomu 38,8 mln zł. Na koniec grudnia możliwość korzystania z BLIKA miało 21,6 mln aktywnych aplikacji mobilnych, co oznacza wzrost o 28 procent w stosunku do 2020 roku.
Osiągnięte w ubiegłym roku wyniki dają powody do zadowolenia, jednak wciąż widzimy potencjał do dalszego wzrostu. Naszą uwagę koncentrujemy na poszerzaniu zakresu usług oraz konsekwentnym zwiększaniu liczby aktywnych użytkowników, tak, aby w nadchodzących kwartałach umocnić swoją pozycję na rynku. Wzrost wolumenu transakcji, który obserwowaliśmy w 2021, ale również na początku tego roku, pozwala nam sądzić, że jesteśmy na dobrej drodze w realizacji naszych celów – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – W najbliższym czasie skupimy się na rozbudowie płatności contactless, wprowadzaniu kolejnych innowacyjnych usług, w tym z kategorii „Buy-now-pay-later”, dalszej edukacji płatniczej rynku w obszarze bezpieczeństwa płatności, a także rozszerzeniu naszej działalności poza granicami Polski. Będzie to możliwe między innymi dzięki współpracy z bankami, lokalnymi i globalnymi dostawcami płatności oraz dostępnymi na rynku fintechami.
Zysk drugi rok z rzędu
W 2021 roku Polski Standard Płatności odnotował 60 procentowy wzrost przychodów, które wyniosły 112,8 mln zł. Warto dodać, że rok wcześniej spółka osiągnęła w tym zakresie wynik 70,6 mln zł. Średni roczny wzrost przychodów (CAGR) w latach 2015-2021 wyniósł tym samym 72 procent. Natomiast koszty operacyjne osiągnęły poziom 74 mln zł. Na uzyskany wynik wpływ miały głównie koszty usług obcych, co było efektem uruchomienia działań marketingowych ukierunkowanych na wzrost liczby transakcji i pozyskanie użytkowników BLIK.
Wynik operacyjny PSP (EBIT, czyli wynik przed opodatkowaniem i kosztami finansowymi) był równy 38,8 mln zł wobec 27 mln zł rok wcześniej. Z kolei EBITDA (wynik przed opodatkowaniem, kosztami finansowymi oraz amortyzacją) wyniosła 42,5 mln zł w 2021 r wobec 30,5 mln zł w 2020 r. Zysk netto PSP w 2021 roku osiągnął poziom 31,7 mln zł, wobec 36 mln zł rok wcześniej (spadek był rezultatem jednorazowego rozpoznania aktywa na podatek odroczony).
Przyrost transakcyjności
BLIK jako powszechny system dostępny jest dla wszystkich użytkowników bankowych aplikacji mobilnych w Polsce. Na koniec 2021 roku aktywnie korzystało z niego ponad 10 mln osób – podaje firma. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku BLIK odnotował 763 mln transakcji, których wartość osiągnęła poziom 103 mld zł (przy 207,5 mld od początku uruchomienia systemu w 2015 roku). W stosunku do roku poprzedniego zanotowano wzrost na poziomie ok. 80 procent liczby transakcji oraz ok. 82 procent w odniesieniu do ich wartości.
Obecnie BLIKIEM można płacić w całym polskim internecie oraz rosnącej liczbie globalnych platform e-commerce. Kodem BLIK można zaś realizować płatności w około 830 tysięcy terminali płatniczych oraz zbliżeniowo w około 1,123 mln, jak również w ponad 21 tysięcy bankomatów. Z usługi mogą korzystać aktualnie klienci 6 banków – Alior Banku, ING Banku, Banku Millennium, mBanku, PKO BP oraz Santander Bank Polska.
W 2021 roku kontynuowaliśmy strategię edukowania oraz zachęcania użytkowników do wykonania pierwszej transakcji oraz dalszej lojalizacji w postaci utrwalenia nawyku płacenia BLIKIEM. Jednocześnie wprowadzenie płatności zbliżeniowych w czwartym kwartale wpłynęło na zmianę naszej komunikacji, która od momentu udostępnienia tej usługi mocniej koncentruje się na kompleksowości BLIKA jako przyjaznego sposobu płacenia. Prowadzone przez nas działania w znacznym stopniu przyczyniły się do realizacji celów transakcyjnych i wpłynęły na rozpoznawalność BLIKA – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
Trwa budowa marki
W ciągu zeszłego roku Polski Standard Płatności realizował działania wspierające sprzedaż z firmami z rynku sprzedaży internetowej, które udostępniły BLIKA w swoich sklepach – podaje spółka. Ważnym elementem wpływającym na wzrost transakcji BLIKIEM była kontynuacja współpracy reklamowej z agentami rozliczeniowymi i promowanie tego rozwiązania na ich paywallach.
Wzrost nakładów na marketing jest silnie skorelowany z naszym rozwojem. Prowadzimy kampanie reklamowe, akcje promocyjne oraz promujemy płatności BLIK na paywall’ach agentów rozliczeniowych. Nasze dążenia w popularyzowaniu BLIKA wspiera także prowadzona od kilku lat loteria BLIKOMANIA, w którą angażuje się coraz więcej użytkowników – dodaje Monika Król.
Rezultatem prowadzonych kampanii są dość wysokie parametry w zakresie świadomości marki (spontaniczna 75 procent, wspomagana 97 procent, korzystanie z BLIKA 81 procent) i wysokiej skłonności do polecania BLIKA przez użytkowników. BLIK jest obecnie najsilniejszą marką dla użytkowników bankowości mobilnej i na koniec 2021 roku wyprzedził swoich globalnych konkurentów (indeks POWER BLIKA = 43,6 procent; VISA – 23,5 procent; Mastercard – 17,8 procent; Google Pay – 6,4 procent).