Czy pracownik banku, który dzwoni do Ciebie z numeru Twojego banku może okazać się cyberprzestępcą? Scenariusze mogą się zmieniać, ale cel jest ten sam - kradzież pieniędzy przez zmanipulowanie klienta, że działa w porozumieniu z pracownikiem banku. W dobie rosnącej liczby cyberataków, zachowanie ostrożności i świadomości zagrożeń jest kluczowe dla ochrony prywatnych danych i bezpieczeństwa w sieci – przypominają bankowcy.
Wirtualna przestrzeń to szanse, ale też zagrożenia. Na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak bezpiecznie funkcjonować w cyberprzestrzeni.
Jak chronić się przed oszustami?
W ramach kampanii Bankowcy dla CyberEdukacji organizowanej przez Związek Banków Polskich, Fundację Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policję, powstał cykl filmów, w których popularni artyści i prezenterzy telewizyjni opowiadają, jak w sposób świadomy, odpowiedzialny i bezpieczny korzystać z dobrodziejstw cyfrowej rzeczywistości.
W jednym z filmów, aktor Michał Piela podpowiada, jak chronić się przed oszustami podającymi się za pracowników banków: https://youtu.be/IEkeaH2HUWM?si=R7swRnGZ4358ff0t
Załatwione. Załatwiony!
Chcąc szybko działać, szybko instalujesz podesłane przez niego oprogramowanie, aby chronić swoje pieniądze. Załatwione. Załatwiony! Ty właśnie zostałeś załatwiony, bo dałeś przestępcy możliwość zdalnego operowania na telefonie oraz możliwość odczytywania loginów i haseł – przestrzega Michał Piela.
Związek Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policja apelują:
* Nie podawaj nikomu Twoich danych do logowania
* Nie daj się nabrać na instalację zdalnego pulpitu na Twoje urządzenia mobilne
* Zainstaluj program antywirusowy i często go aktualizuj
***
Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.