Alior Bank ogłasza nową strategię. Na co mogą liczyć klienci?

by Leszek Sadkowski

Bank uniwersalny, nastawiony na budowanie cyfrowej głównej relacji z klientem. Utrzymanie pozycji lidera finansowania zakupów (poprzez udostępnienie nowej formy płatności Alior Pay). Zrównoważony wzrost portfela kredytowego klientów biznesowych, w szczególności w obszarze MŚP oraz wsparcie transformacji energetycznej. Dalszy rozwój cyfrowej relacji z klientem biznesowym, poprzez wprowadzenie nowej platformy bankowości internetowej i mobilnej, umożliwiającej wielokanałową obsługę klientów z wykorzystaniem zautomatyzowanych procesów zdalnych. I skuteczna monetyzacja danych we wszystkich obszarach działalności. Tak w najnowszej strategii opisano najważniejsze cele Alior Banku.

Strategia „Bank na co dzień, Bank na przyszłość” powstała z otwartym horyzontem czasowym i dwuletnią operacjonalizacją, co pozwolić ma na szybkie reagowanie na dynamiczne otoczenie. Wszystkie linie biznesu będą rozwijane zgodnie z zasadami ESG, które Bank zamierza wdrażać w swoich strukturach oraz wspierać ich rozwój u partnerów i klientów.

Ekosystem Alior Pay

Obecne 4 mln klientów indywidualnych, 1 mln użytkowników Alior Mobile, 8 proc. udziału w rynku pożyczek gotówkowych i – rekordowe w skali sektora bankowego – 23 proc. udział w rynku ratalnym, czynią Alior Bank jednym z liderów finansowania zakupów.

Miniony rok był zapowiedzią zmian a elementy opisane w nowej strategii uwzględniano w działaniach Banku w drugiej połowie 2022 r. W ostatnich miesiącach Alior przedstawił innowacyjne rozwiązania w segmencie klientów indywidulanych. Wśród nich jest Alior Pay, czyli nowatorska usługa BNPL (buy now, pay later), pozwalająca odraczać, a następnie – na życzenie klienta – rozkładać na raty nie tylko transakcje internetowe, ale również te dokonywane stacjonarnie. Umożliwia ona także odraczanie stałych rachunków. Pierwsi klienci korzystają z tego rozwiązania od połowy grudnia ub. r. Bank zapowiada jej rozwój o inne usługi, pozwalające na stworzenie szerokiej oferty, umożliwiającej zarządzanie finansami, nie tylko dla klientów indywidualnych – zakłada spółka.

Relacja cyfrowa i oferta dla klienta

Po przekroczeniu (pod koniec 2022 r.) progu miliona użytkowników aplikacji Alior Mobile, kierunek jej rozwoju wyznaczają hiperpersonalizacja i omnikanałowość. Zostaną one wykorzystane w procesie lepszego dopasowywania produktów i doświadczeń w bankowaniu. Działania skupią się na uczynieniu bankowości mobilnej pierwszym punktem styku z klientem.

Nie oznacza to jednak rezygnacji ze wsparcia obsługi klientów tradycyjnych w oddziałach stacjonarnych. Alior Bank realizuje proces modernizacji oddziałów, które z założenia mają być nowoczesnymi centrami kompetencji. Nowe oddziały łączą w sobie to, co najlepsze w tradycyjnej bankowości, opartej na bezpośrednim kontakcie klienta z bankierem, z zaletami bankowości cyfrowej, gwarantując prywatność i komfortowe warunki obsługi. Dodatkowo Bank niezmiennie koncentruje się na dalszej digitalizacji procesów w oddziałach – podano w strategii.

Aplikacja mobilna i zdalna obsługa

Aplikacja mobilna Alior Mobile zyska nową odsłonę. Nacisk zostanie położony głównie na przyjazne procesy samoobsługowe, indywidualizację kontaktu z klientem w czasie rzeczywistym oraz rozwój eTożsamości. Kanały komunikacji zostaną efektywnie połączone z kanałami sprzedaży, co pozwoli na rozwój bankowości mobilnej. Zapowiadane są także rozwiązania skierowane do nowych cyfrowych grup klientów, czyli dzieci poniżej 13 r.ż. oraz seniorów.

Nowa strategia Alior Banku zakłada silne wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aż 80 proc. nakładów inwestycyjnych w obszarze klienta biznesowego wiąże się ze wzmocnieniem technologicznych fundamentów wzrostu, wśród których wiodące są nowa bankowość elektroniczna, zdalne procesy akwizycyjne, dalsza automatyzacja procesów kredytowych oraz zarządzanie danymi i relacją z klientem. Jednocześnie Alior Bank stawia na rozwój modelu zdalnej obsługi posprzedażowej i rozszerzenie możliwości samoobsługi w platformach bankowości internetowej. Dotychczas 45 proc. dyspozycji posprzedażowych jest składana i realizowana zdalnie. W ciągu dwóch najbliższych lat wskaźnik ten ma urosnąć do 75 proc. – czytamy.

Będzie to możliwe dzięki dedykowanym klientom biznesowym inwestycjom w rozwój detalicznej bankowości internetowej, a przede wszystkim poprzez wdrożenie zupełnie nowej platformy bankowości internetowej, mobilnej i zintegrowanych modułów księgowych. Użytkownicy uzyskają dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych i najwyższych standardów bezpieczeństwa obsługi transakcyjnej. Prace w tym obszarze już się rozpoczęły, a pierwsi klienci będą mogli skorzystać z nowej platformy w połowie 2024 roku.

Proces kredytowania

Alior Bank podaje też, że będzie kontynuował rozwój zautomatyzowanych procesów kredytowych. Po osiągnięciu 95 proc. sprzedaży w procesach automatycznych dla segmentu mikro i rosnącego udziału automatyzacji w wyższych segmentach, Alior jest w trakcie wdrażania nowego systemu obsługi kredytów z udziałem indywidualnej oceny ryzyka kredytowego.

Nowy proces dla klientów biznesowych oparty zostanie o automatyzację i integrację ze źródłami danych o kliencie. Pozwoli to na skrócenie ścieżki decyzyjnej i uproszczenie dokumentacji – celem Banku jest osiągnięcie średniego czasu procesowania wniosków kredytowych w segmentach MŚP i Korpo na poziomie 6 dni.

W nowej strategii zakładamy ułatwienie procesu finansowania dla kluczowego obszaru naszej gospodarki, jaką są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, gdyż to one wypracowują blisko połowę PKB. Historycznie Alior Bank zawsze wspierał polskie przedsiębiorstwa w okresach spowolnienia gospodarczego. Najbliższe dwa lata traktujemy więc jako szansę, którą wykorzystamy dzięki nowoczesnym narzędziom obsługi klienta i zautomatyzowanym procesom kredytowym. W efekcie przedsiębiorca otrzyma szybkie finansowanie, a Bank zapewni budowę wysokiej jakości portfela kredytowego – mówi Grzegorz Olszewski, prezes Zarządu Alior Banku.

Zarządzanie ryzykiem i kapitałem

Bank informuje, że utrzymuje jakość nowej sprzedaży na rynkowym poziomie, pomimo spowolnienia gospodarczego, co prowadzić ma do długookresowej poprawy jakości portfela. Określonymi w tym segmencie celami do końca 2024 r. jest wskaźnik kosztów ryzyka CoR poniżej 1,6 proc. Odsetek kredytów niepracujących (NPL) ma spaść poniżej 10 proc.

Ambitne założenia przyjęto także w obszarze pozycji kapitałowej Banku: współczynnik TIER1 ma przekroczyć próg 13,5 proc., natomiast TCR ma wynieść ponad 15 proc. Bank rozpocznie także prace nad wdrożeniem metody IRB (metody wewnętrznych ratingów).

Kluczowe dla wzmacniania segmentu ryzyka będą trzy obszary: transformacja procesów kredytowych, zaawansowana analityka oraz wzrost stabilności kapitałowej. W ich ramach wdrożone zostaną nowe rozwiązania, dzięki którym możliwe będzie osiągnięcie wyznaczonych wyników. Wśród najważniejszych założeń jest osiągnięcie progu 50 proc. decyzji automatycznych dla klientów biznesowych oraz 30 proc. dla kredytów hipotecznych. Strategia zakłada także skalowanie wykorzystania zaawansowanej analityki na wszystkie obszary i osiągnięcie zdolności do wypłaty dywidendy – takie są główne założenia spółki.

Możesz również lubić