Zielony, niebieski, czerwony lub żółty. Czyli jakim jesteś Mikołajem?

by Leszek Sadkowski

Prezenty świąteczne wręcza większość z nas, okazuje się jednak, że jest więcej niż jedna strategia na ich zakup. 63 procent zapakuje je samodzielnie i będzie do tego przykładać dużą wagę. Co trzeci obdarowujący planuje wydać w tym roku od 300 do 600 zł, a co czwarty 600 do 1000 zł – wynika z analiz przeprowadzonych przez VeloBank.

Dzięki nim powstała też pierwsza macierz czterech typów Mikołajów, czyli stylów behawioralno-psychologicznych związanych z przedświątecznymi zakupami, w których każdy z nas może się odnaleźć. Poszczególnym sylwetkom przypisano kolory – Zielony, Czerwony, Żółty i Niebieski.

Co ciekawe, to nie Czerwony, a Zielony Mikołaj występuje wśród Polaków najczęściej. Wręcza on wyjątkowo dopasowane prezenty, które przygotowuje z wyprzedzeniem.

Hiperpersonalizacja klientów

VeloBank wykorzystał stosowaną w banku hiperpersonalizację do przeprowadzenia na grupie swoich klientów analizy poznawczo-behawioralnej, dotyczącej strategii kupowania świątecznych prezentów. Zacznijmy od kilku ogólnych wniosków.

Zdecydowana większość (88 procent) zamierza obdarować w tym roku swoich bliskich upominkami z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Nieco ponad połowa Mikołajów zdecyduje się raczej na jeden prezent, ale w drodze wyjątku przewiduje także ich większą liczbę. Niemal 39 procent Mikołajów zawsze kupuje po jednym podarunku.

Najczęściej (41 procent) stawiamy na gotowy upominek, co trzeci Mikołaj przygotuje coś samodzielnie. Większość, bo 85 procent obdarowujących chce aby ich upominki były dobre jakościowo, choć nie muszą być markowe. Prawie połowa (46 procent) uważa, że dobry prezent to praktyczny prezent.

Kategorie prezentów

Mikołajem stajemy się głównie dla najbliższej rodziny (69 procent), choć 17 procent obdarowuje również bliskich przyjaciół, a 11 procent decyduje się na zakup upominków dla wszystkich członków swojej rodziny.

Wśród najczęściej wybieranych kategorii prezentów (przez 60 procent badanych) znalazły się zabawki, zdrowie, odpoczynek i hobby. Blisko co piąty obdarowujący zdecyduje się na biżuterię lub elektronikę. W większości sami podejmujemy decyzje w sprawie wyboru prezentów (71 procent).

Niemal 1 na 3 osoby często lub zawsze woli poradzić się innych. 68 procent Mikołajów uważa, że warto zwracać uwagę na ekologię również podczas wybierania prezentów.

Mikołaj ma różne oblicza

Odpowiedzi badanych poza ogólnymi wnioskami pomogły wyróżnić cztery typy Mikołajów: Zielony, Niebieski, Czerwony i Żółty. Każdy z nich podchodzi do kompletowania upominków na swój sposób.

Najczęściej na głowę zakładamy zieloną czapkę (38 procent). Zieloni Mikołajowie przywiązują dużą wagę do dopasowania prezentu do danej osoby i jej zainteresowań. To zwykle dobrzy słuchacze, którzy potrafią umiejętnie podpytać, kto czego potrzebuje. Ich podarunki nie są przesadnie drogie, ale za to wyjątkowe – często zrobione i zapakowane samodzielnie.

Zamiast jednego prezentu wolą wręczyć kilka drobnych upominków, chętnie polują na promocje lub specjalne rabaty. 86 procent wszystkich Zielonych Mikołajów zapełniało swój worek z prezentami kupując je online. Najchętniej kompletują jego zawartość z wyprzedzeniem, nawet parę miesięcy wcześniej. Zieloni Mikołajowie to głównie zabiegani 31-45-latkowie (48 procent). Najwięcej jest ich spod znaku Bliźniąt i Strzelców.

Mikołaj niebieski

Trzy na 10 osób identyfikuje się z typem Niebieskiego Mikołaja. Uważnie wybierają upominki i jest to zwykle jedna, przemyślana i dopasowana do osoby rzecz. Stawiają przy tym na użyteczność. Nie są rozrzutni, szukają promocji i okazji.

Bardziej liczy się dla nich to co w środku niż na zewnątrz. Pakowanie prezentów zlecają komuś z rodziny albo korzystają z gotowych opakowań. Idealnych upominków szukają najczęściej w internecie, ale chętnie odwiedzają w tym celu też galerie handlowe. Na spokojnie oglądają i podejmują decyzje, a zakupy robią na 2-3 tygodnie przed Świętami. Wielu z nich jest spod znaku Byka, Skorpiona albo Ryb.

Mikołaj czerwony

Co piąty Mikołaj ubiera czerwony strój i można spodziewać się od niego jednego, ale za to drogiego prezentu. Zwykle też wybierze coś dobrej jakości. Opakowanie schodzi u Czerwonych na dalszy plan, ważny jest środek, a w nim praktyczna rzecz na lata.

Taki Mikołaj nie zostawia też poszukiwań upominku na ostatnią chwilę. Przygotowuje się do włożenia czegoś pod choinkę skrupulatnie nawet z 1-2 miesięcznym wyprzedzeniem. W tej grupie liczną reprezentację stanowią osoby w wieku 31-40 lat. To zwykle zodiakalna Waga, Lew albo Wodnik.

Żółty Mikołaj

Najrzadszym typem obdarowującego jest Żółty Mikołaj. To najbardziej spontaniczna i nieprzewidywalna grupa obdarowujących. Czasem na prezenty wydaje mniej, a czasem więcej, część kupuje z wyprzedzeniem, a część w ostatniej chwili. Unika schematów i liczy się dla niego kreatywność.

Zawsze można się spodziewać od niego prezentu z duszą, który Żółty Mikołaj znajdzie nie tylko w internecie czy sklepie, ale także wyszuka specjalnie dla Ciebie wyjątkową niespodziankę na targu czy jarmarku. Zwykle takich upominków dla jednej osoby pod choinką ląduje kilka i są specjalnie opakowane. Żółci przywiązują wagę nie tylko do samego prezentu, ale i jego oprawy. Upominek od nich będzie dopasowany do preferencji, dobry jakościowo i często zaskakujący. Wielu z takich Mikołajów dzieli ten sam znak zodiaku – Panna, Koziorożec albo Rak – wynika z analiz banku.

Możesz również lubić