Dylematy kierowcy – 200 obserwacji na minutę i jeden błąd

by Leszek Sadkowski

Szacuje się, że typowy kierowca co dwie minuty dokonuje 400 obserwacji, podejmuje 40 decyzji i popełnia jeden błąd, który może być bardzo kosztowny. Większość z tych decyzji podejmowana jest nieświadomie. Jest to proces wykorzystujący wcześniej wyuczone wzorce zachowań. Pozostałe to świadome rozważania, jak na przykład wybór miejsca parkingowego. Co jednak, gdy kierowca zbyt długo się zastanawia? Wahanie i niezdecydowanie mogą zwiększyć ryzyko kolizji.

Doskonalenie techniki jazdy, czyli wyuczenie prawidłowych wzorców zachowań na drodze jest ważne w kontekście tysięcy nieświadomych decyzji, które podejmujemy codziennie na drodze. Często robimy to w ułamku sekundy, więc automatycznie. Sytuacja jest idealna, gdy „automatycznie” oznacza „prawidłowo”. A to mogą zagwarantować wiedza, doskonalenie umiejętności i doświadczenie – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Koncentracja i kondycja

Aby kierowca mógł podejmować prawidłowe decyzje, potrzebna jest także koncentracja oraz ogólna dobra kondycja zdrowotna kierującego. Jest jednak wiele czynników, które nawet u dobrego kierowcy mogą osłabić umiejętność podejmowania odpowiednich decyzji. Należą do nich tymczasowe niedogodności w postaci na przykład bólu głowy, przeziębienia czy niewyspania. Istotny jest także stan emocjonalny prowadzącego auto.

Zarówno złość, jak i zbytnie rozluźnienie mogą zaburzać koncentrację i doprowadzić do emocjonalnych zachowań lub bagatelizowania niebezpiecznych sytuacji. Elementem niezbędnym do koncentracji jest także rezygnacja z wykonywania czynności niezwiązanych z prowadzeniem pojazdu, w szczególności takich, które wymagają oderwania wzroku od drogi, czyli pisanie wiadomości czy sprawdzanie poczty w telefonie. Zwracamy też uwagę kierowców na tzw. błądzenie myślami, które rozprasza i obniża siłę uwagi. Najczęściej dotyczy to długich i monotonnych podróży. Warto wtedy włączyć radio, zatrzymywać się częściej na postój, a także porozmawiać z pasażerem, jeśli nie podróżujemy sami – radzi Bernard.

Dylematy i wahania

Ile decyzji musi podjąć kierowca przejeżdżający przez rondo? Zwolnić, być może zatrzymać pojazd, obserwować przechodniów w okolicach przejść dla pieszych, obserwować ruch na rondzie oraz inne samochody, które też planują wjechać na skrzyżowanie, włączyć kierunkowskaz we właściwym momencie, rozwinąć bezpieczną prędkość, poruszać się płynnie, unikać nagłego hamowania, zająć właściwy pas ruchu, jeśli rondo jest wielopasmowe, obserwować inne samochody w lusterkach, bezpiecznie opuścić rondo.

I to wszystko często w czasie zaledwie kilku czy kilkunastu sekund. Wyobraźmy sobie teraz kierowcę, który waha się przy podejmowaniu tych decyzji lub wykonuje wszystkie czynności niepewnie. Takie zachowanie może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze – ostrzega dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy.

Możesz również lubić